-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Farvel til Mercury
Nå er det offisielt. Ford skal ta livet av Mercury, 71 år etter at det ble blåst liv i dette prøverørsbarnet.
Mens Oldsmobile var et genuint bilmerke med en genuin historie og dypere røtter enn svært mange andre amerikanske bilmerker, er Mercury bare en hybrid – en bastard.
Det ble født fordi Ford trodde de så en markedsnisje de ikke hadde dekket – et sted mellom toppFordene og bunnLincolnene. GM hadde Pontiac, Chrysler hadde de Soto, Ford hadde ikke noe.
Edsel Bryant Ford, sønn av gamle Henry, fikk ansvaret for å få merket opp. Det startet med en navnekonkurranse. Av 100 innkomne forslag ble en amerikanisering av Mercurius valgt. Romersk gud (blant annet for tyvene) og solsystemets kjappeste planet.
Den første bilen var ikke akkurat noen bombe. Litt lenger akselavstand enn en Ford, en Ford V8 motor og karosseri som en Ford, med et og annet Lincoln-preg.
Men noen fiasko kan man vanskelig snakke om. Frem til krigen satte en stopper for produksjonen, var det 300.000 som ikke hadde valgt Pontiac eller de Soto, men et Ford-produkt isteden.
Etter krigen ble Lincoln skilt ut i en egen divisjon, og Mercury fulgte med. Forholdsvis vellykket inn i femti-årene, og for meg er vel 1957-utgaven av Turnpike Cruise høydepunktet.
En skikkelig amerikansk design, med antydninger av reservehjulet på utsiden bak, og skikkelig skulpturerte sider. Den ble omtrent like populær som Edsel, en annen nisjemodell som Ford av en eller annen grunn lanserte, men som de hadde vett til å ta livet av ganske raskt.
Derfra gikk det jevnt nedover med denne skyggen-av-Ford. Og da en Mazda 323 ble presentert som en Mercury Tracer, var det åpenbart at dette ikke kunne vare. Men vare gjorde det, helt til i dag.
I Norge var merket aldri populært. Det første produksjonsåret ble det riktignok solgt 36 slike her, og i 1940 ble det solgt 3 før alt stoppet.
I 1966 fantes det litt over 200 Mercury på norske skilt, og bruktbilimporten har holdt seg oppe. I det høyst levende AmCar-miljøet finnes det selvfølgelig noen barka Mercury-tilhengere også. http://www.stordahl.com/mercclub.htm
De kommer garanter til å sørge. Ikke så mange andre.