-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Folkets favoritter - Del 2
Når en ny Opel Astra melder seg til tjeneste, er det to andre tyskere som er naturlige og etablerte konkurrenter
Grei plass
Det ligger i klassens navn, kompaktklassen, at disse bilene ikke byr på all verdens plass.
Det er spesielt bagasjerommet som utgjør forskjellen opp til familiebilklassen, for benplass, takhøyde og kupébredde er ikke markert forskjellig.
De fire testbilene har et bagasjeromsvolum som ligger mellom 395 og 340 liter, med Focus som den største og Mazda 3 som den minste. Det vil si at volumet skiller 100 – 150 liter opp til den større klassen.
I praksis viser det seg at bagasjevolumet ikke forteller hele sannheten om bilenes lasteevne.
Focus har for eksempel det korteste lasterommet når bakseteryggen legges ned, mens Mazda 3 har det lengste.
Detaljer som spiller en avgjørende rolle, er hvordan lasterommet er utformet, om det er rette vegger som gjør det lett å utnytte, om hjulhusene stjeler plass, og hvor høyt det er fra gulv til bagasjedekselet.
Kjøreegenskaper på topp
Alle disse fire bilene ligger blant de beste når det gjelder kjøreegenskaper i kompaktklassen.
Fords vellykkede hånd med å få chassiset med tilhørende hjuloppheng og fjæring til å fungere på en harmonisk måte i samspill med styring og drivlinje, har vi gitt tommelen opp for mange ganger tidligere.
Focus gir ganske enkelt høy kjøreglede. Men hvis vi ikke behøver å ta hensyn til pengene, må vi innrømme at vi trives enda bedre med 2,0-literen med sekstrinns girkasse enn denne 1,6-literen med femtrinns sjalting.
Mazda 3 ligger ikke langt bak sin fetter Focus. Den har en fin motor, og et presist og behagelig girskift. På glatte vinterveier gir de elektroniske krykkene, i form av ESP-systemet, god støtte uten å gripe inn for tidlig.
Volkswagen Golf viser seg frem med et funksjonelt hjuloppheng som jobber effektivt på vinterveier og dårlig asfalt. Den kjører bra, men når likevel ikke helt opp til Focus-nivå, blant annet på grunn av at styringen ikke har samme presisjon.
Heller ikke Astra kan vise til den beste styrefølelsen, den er litt i letteste laget til å gi den beste responsen fra veien.
Balansen i bilen er det ikke noe å si på, takket være bredere sporvidde og lengre akselavstand enn i forgjengeren og tilnærmet samme flerleddede baksaksel som i Golf.
Alt i alt er den en kompaktbil med mye storbilfølelse, blant annet takket være lang akselavstand. Den er stabil på vinterføre og kan trygt kalles en nydelig langturbil.