Morgan : Familiens sportsbil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Familiens sportsbil
Morgan viste endelig frem sin EvaGT på Pebble Beach. En sportslig bil for hele familien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det er ikke akkurat dagligdags at Morgan lanserer en ny modell. Når man nå endelig slipper sin EvaGT er det altså en liten, nesten praktisk, sportsbil med BMW under panseret.

Det er ikke mange britiske bilprodusenter som virkelig er britiske fortsatt. Morgan er imidlertid en av dem, og denne gangen ble de praktiske sidene av bilen fremhevet da den ble vist fem på Pebble Beach sist helg.

LES OGSÅ: Vår forhåndsomtale av Eva GT fra juni

Ikke så god plass

Det er imidlertid sjelden at en virkelig sportsbil er virkelig praktisk. I EvaGT er det riktignok bakseter, men med mindre du kommer fra en familie med svært lav gjennomsnittshøyde, er nok dette først og fremst egnet for barn.

Til tross for baksetet vil Morgan kommunisere at det handler om en effektiv sportsbil. I gamle dager, sånn for fem år siden, var jo en effektiv sportsbil en som kom seg raskt gjennom svingene.

Det var før CO2-tallene ble større enn overskriftene i bilannonsene, nå handler det om at den klarer seg med 0,7 på mila, og et utslipp på under 200 gram.

Lett

Mye av årsaken til at Morgan kan senke forbruk og utslipp, er vekten på bilen. EvaGT bygger på samme aluminiumschassis som vi finner i lekre Morgan Aero SuperSports. Resten av karosseriet er også laget i aluminium.

Les mer om Aeromax og andre Morgan her!

Foreløpig er ikke noen eksakt vekt på EvaGT klar, men ifølge Morgan skal den ikke veie mer enn 1250 kilo.

Under det lange panseret finner du en treliters BMW-sekser med to turboer. Det blir det fine 306 hestekrefter ut av.

Det hele ivaretas av en sekstrinns manuell girkasse som sørger for at alle hestene sammen med 400 Newtonmeter sender EvaGT fra stillestående til 100 på 4,5 sekunder.

Toppfarten skal være satt til 273 kilometer i timen.

Det bør vel være tilstrekkelig i de fleste familier.

Inspirert

Ifølge designere hos Morgan skal inspirasjonen være hentet fra 50-tallets britiske sportsbiler, som Bristol 400 og Frazer Nash BMW 328. Den gangen var det mangel på stål, og man testet nye konstruksjoner i aluminium.

Skulle du føle at dette er bilen for deg, er det bare å håpe på at man kan bli en av de svært få som får muligheten.

100 biler har man planlagt å produsere. Om du får sjansen til å kjøpe en, må du legge rundt 50.000 kroner på bordet i depositum, og så får du et av de, fortsatt håndbygde, smykkene når din tur kommer. Produksjonen starter i 2012.

Det er ennå ikke bestemt hva den endelige prisen blir, men regn med at dette blir en god del dyrere enn en Aero 8 Cabriolet – den starter på drøyt 1,5 millioner kroner.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: