Elektrisk fremtid

BMW innser at elbiler er en viktig del av fremtiden. Derfor legger de store ressurser i å avdekke hva markedet ønsker seg.

Publisert Sist oppdatert

Her er en del av gjengen som har kjørt Mini E siste halvår

Det er snart gått to år siden vi var i München for å prøvekjøre en Mini Electric. BMW har erstattet forbrenningsmotoren i noen hundre Minier med elmotor og batteripakke. Disse har så deltatt i pilotprosjekter i California og i europeiske storbyer som Berlin og London.

LES OM: Vår prøvekjøring av Mini Electric

Rent kjøremessig er elbilen fullt brukbar, potent med hele 204 hk og et herlig dreiemoment som er til stede fra de første omdreininger og over et stort register. Det mest uvanlige er at motorbremsen slår inn umiddelbart når du slipper gasspedalen.

El-motoren er plassert under panseret, men for å få til en viss kjørelengde – BMW oppgir 240 kilometer med fulladede batterier – opptar en batteripakke på 265 kg hele baksetet slik at bilen kun har plass til fører og en passasjer.

SE: Flere bilder av Mini Electric

Nå har 40 biler vært testet ut i Storbitannia siden årsskiftet, og disse har nyttige erfaringer som BMW tar med seg videre i utviklingen av sin fremtidsbil, Megacity, som skal debutere i 2013.

LES: Mer om Megacity

De viktigste slutninger man kan trekke etter feltforsøket, er følgende:

Bruken av Mini E avviker lite fra tradisjonelt bilbruk med hensyn til daglig kjørelengde, frekvens og gjennomsnittlig kjøreavstand per tur. Brukerne ble sammenlignet med en referansegruppe som kjørte Mini Cooper og BMW 116i.

På forhånd hadde brukerne av Mini E forventet begrensninger med hensyn til rekkevidde og ladetid. I praksis har disse faktorene spilt svært liten rolle.

Brukerne føler seg overbevist om at både selve Mini E og ladeenheten er trygge å bruke.

Det var stor enighet fra brukernes side om at ren kraft er en forutsetning for utbredelsen av elbiler i fremtiden, videre at bilene kan lades med fornybar energi.

De stoler på at BMW kan levere teknisk avanserte løsninger for elbiler i fremtiden.

Ikke uventet ønsker brukerne seg mer plass til passasjerer og bagasje.

Tilgang på offentlige ladestasjoner er viktig for utbredelsen av elbiler, men likevel hevdet brukerne at de klarte seg godt selv uten at en slik infrastruktur er på plass i Storbritannia.

Pluss og minus

I sum sier brukerne at de liker Mini E’s stillegående motor, enkelheten ved å kunne lade batteriene hjemme i stedet for å besøke en bensinstasjon når man trenger drivstoff, det å kjøre en utslippsfri bil samt kjøreegenskaper som kraftig akselerasjon og regenerativ bremsing.

Blant ulempene nevner brukerne manglende rekkevidde for lengre turer og begrenset plass til frakt av passasjerer og bagasje. Flere opplevde også problemer med batterikapasiteten i kalde vintermåneder.

På spørsmål om hva de er villige til å betale for å kjøre en utslippsfri biler, svarer brukerne i snitt at de vil betale ca 33 prosent mer enn for en konvensjonell Mini. Dette forutsetter mer plass om bord og økt rekkevidde.

På riktig vei

- Funnene i dette forsøket er interessante, men vi må huske at Mini E, selv om den er morsom å kjøre, er en modifisert utgave av en standard Mini, sier direktør for BMW UK, Jochen Goller.

- En elbil bygget fra scratch, vil helt sikkert komme langt bedre ut med hensyn til plass og rekkevidde. Det er nettopp derfor vi gjør slike feltforsøk.

BMW er blant bilprodusentene som er kommet lengst på miljøfronten. I dag produserer de effektive bensin- og dieselmotorer, som snart får følge av hybride løsninger som et første steg mot elektrifisering av drivlinjene.

Neste steg er elektriske biler som skal på markedet i 2013. Megacity Vehicle (MCV) kombinerer BMWs ekspertise innen lettvekts ingeniørkunst, elektriske drivlinjer og dynamiske kjøreegenskaper.

LifeDrive

BMW er i ferd med å utvikle en konseptbil, LifeDrive, som baserer seg på en helt ny arkitektur. LifeDrive består av to separate moduler – en Drive-enhet som integrerer batteri, drivlinje og strukturelle funksjoner i en enhet.

Life-moduler består primært av en svært solid og meget lett ”kokong” for passasjerene, bygget i karbonfiberforsterket plast (CFRP). Sammenlignet med et konvensjonelt karosseri, medfører dette besparelser på 250 – 350 kg – nok til å kompensere for batteriene.

Ifølge BMW blir Megacity den første volumproduserte bil som benytter karbonfiber i så utstrakt grad. Det blir spennende å se hvor langt de er kommet om et par år.

Powered by Labrador CMS