Slentring i Paris
Slik får en av BILs mer rutinerte reportere ut de siste hemmelighetene fra Volvo-direktør Øystein Herland.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Hvem skulle tro at denne mikrobilen nøyde seg med en mikroskopisk liten en-sylindret diesel?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Fra Limoges til Dakar med en mikrobil? Hva så? La oss får fra Kapp til Kapp.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Denne merkverdigheten har vi vist deg på BilNorge før. Den så enda verre ut i virkeligheten.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
i-Miev i uniform. Nå tenker jeg råkjørerne ble skremt.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Toyota fortsetter å vise at de klarer å gi nydelige omslag til genial pakking. En litt større iQ, men ikke mindre intelligent.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Denne bilen kjenner vi godt fra før, etter å ha mistet bakhjulene i 180 km/t
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Har de Tomaso gjenoppstått? Å nei, det var en blanding av fransk forhandler og klubb som ville minne oss om et en gang så stort navn.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Første gang vi har møtt ex Saab/GM-designer Antony Lo i Renault-sammenheng, der han er sjef for konseptdesign. ”Jeg kom litt for sent til å være med på denne”, smilte han.
Foto: Jon Winding-Sørensen
Slentring i Paris
Hele Bertone-administrasjonen, med Lilli Bertone i sentrum. Masse aktiviteter forsikrer hun, vi kommer nok tilbake til det ganske snart.
Foto: Jon Winding-Sørensen

Slentring i Paris

Det er ganske deilig. Når vi er fire personer fra Bilforlaget på Paris-utstillingen kan vi la tre av dem jobbe, så kan jeg slentre.

Publisert Sist oppdatert

Slentring er det jeg helst gjør på Paris-utstillingen. For det er så mye rart der som du ikke treffer andre steder.

Alle mikronbilene, for eksempel. Enten de nå er drevet av batterier eller av knøttsmå italienske Lombardini dieselmotorer. Og når noen av dem har fire prominente eksosrør-wannabes, eller greier å imitere stilen til Mini, eller sågar legger på seg en Rolls-aktig front, går det jo ikke an å ignorere det.

Og så møter vi merker som Venturi, som blir mer og mer seriøs og som har laget en egen beltebil nå, for Monaco-fyrstens Pol-ekspedisjoner, eller Exagon som har bakgrunn som racerbilkonstruktør, men som nå vil gjøre en Fisker/Tesla, eller vi møter en mexikaner som vil lage en Elise som han kaller Mastretta – alle for øvrig gjenstand for egne omtaler her på BilNorge.

Og så finner vi en politibil på Mitsubishi-standen, men dette er en politi-el-bil og antakelig ikke beregnet på å jakte på råkjørere.

Og vi finner den finske frosken vi har vist deg før (SE DEN HER) som er stuet bort i en korridor. Den kunne gjerne vært stuet enda lenger for min del, noen pryd var den ikke.

Designvenner
Og så møter vi selvfølgelig folk. Hele Bertone-administrasjonen for eksempel, med gamle Lilly Bertone i spissen. Noen bil har de ikke på utstillingen, men det er nok å gjøre forsikrer de, og lover å holde seg i live slik at vi i hvert fall skal kunne feire 100-årsjubileet sammen, om 2 år.

Giorgetto Giugiaro, som nå er Volkswagen-eid, spaserte omkring helt andre steder enn i VW-hallen.

Og hos Opel blir vi igjen overveldende mottatt av Darren Luke som fremdeles ikke har glemt at han en gang, det gjaldt et godt fotoformål, strippet til trusa og hoppet ut i et basseng som målte 8 grader C. At han også hadde designet det nye Astra Coupé konseptet, GTC heter det, kom liksom i andre rekke.

Hos Ferrari møter vi Stefano Ardagno, som vi fikk masse godt materiale av da han bygde konseptbiler i Torino. Nå leder han et nytt modellverksted hos Ferrari og har masse å fortelle oss.

Og hos Renault støtte vi først på Athony Lo, lenge en av designhøvdingene hos Saab, men ble hentet til Frankrike for et halvt år siden. Og like ved siden av sto den nye designsjefen, Laurens van den Acker.

Umulig å få intervju med ham, fikk vi beskjed om da vi prøvde før utstillingen åpnet. ”Hei”, sa han da vi møttes. ”Men selvfølgelig. I morgen klokka to?”

Det meste av dette skal du høre mer om i andre innslag her på BilNorge i dagene som kommer.

Powered by Labrador CMS