-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kommende Kia kommer senere
Underlig presentasjon. Hyundai viser ikke sin D-segment-bil som kommer før Kias, som imidlertid vises. Men de viser ikke de nye A- og B-segmentene som kommer før den. Forvirret? Vi også.
Vi kan i hvert fall slå fast at Kia hadde to nyheter på Paris-standen sin i år, en stor og en liten. Det vil si, den lille nyheten var ikke liten som nyhet, bare i størrelse. Mens den store var stor på begge måter.
Men egentlig begynte det hele hos Hyundai for tre uker siden. Der viste de sin nye D-segment bil, foreløpig bare som stasjonsvogn. Den skal komme ved årsskiftet (sedan-utgaven langt uttpå sommeren), men skulle allikevel ikke vises i Paris.
LES OGSÅ: Snart kommer stor Hyundai
Optima
Stor var derimot overraskelsen da K5 dukket opp på Kia-standen i Paris. Omtrent den samme Korea-baserte bilen som den store Hyundai-utgaven, men denne skal ikke på markedet før i 2012. Og heldigvis skal den få navn. Det var lenge snakk om at Kia også bare skulle nummerere bilene sine nå, men i siste liten ble den døpt Optima.
Bilen måler rett over 480 cm, litt lenger enn den forrige utgaven, og rett inn i Mondeo / Passat territorium.
Det blir nok noen andre drivlinjer enn den 2,4-liters 200-hesters automaten amerikanerne tilbys. For eksempel kan vi sel se for oss en 2-liters diesel med så mye som 180 hk, og kanskje også en mager 1,7-liters utgave. 6 trinn uansett om vi snakker manuell eller automat.
Forundret
Så der sto sjefen for Kias importør i Norge, Jan Pettersen, sammen med sin informasjonssjef, Mette Simonsen Sauge, og var vel egentlig litt forundret. For de skal lansere to nye modeller før den nye Optima kommer på markedet. Og ingen av de to var der.
Vi snakker om en liten bil, i A-segmentet, og en B-segment modell, litt større. Ingen av de skal for øvrig erstatte de europeiske modellene, så det høres ut som om Kia, som en stund forsøkte seg med en en-modell politikk i Norge, får en del å holde orden på i tiden som kommer.
Pop
Men ingen europeisk Kia-presentasjon uten at Peter Schreyer og hans progressive designteam kommer til orde. Nå hevet de røsten ved hjelp av bitte lille Pop. En avansert batterielektrisk bil som tittet litt inn i fremtiden.
Tre meter lang og med mer industridesign enn transportdesign om bord. Bare se på de ellipseformede siderutene – de ser ut som inspeksjonsvinduer inn i et maskinrom.
Masse glass og børsta metall her, og et utseende Schreyer sier kommer til å inspirere fremtidige Kiaer akkurat som Cube har inspirert de nyeste Sportage.
50 kW og 190 Nm forteller spesifikasjonene. Men hvordan det forholder seg til virkeligheten, vet vi ikke. Det eneste vi vet er at Kia jobber med en ren el-bil for Europa. Det fortalte de da de lanserte batteriutgaven av Venga i Genève tidligere i år.