-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Teppebombing fra Lotus
Jeg har vært med på en og annen bilutstilling, men aldri opplevd maken. Seks premieresensasjonsdebuter fra en og samme produsent.
Jeg visste de holdt på med en del, for til Lotus å være var de utrolig travelt opptatt med et eller annet da jeg besøkte dem igjen i sommer. (Se dagens utgave av BIL).
Men nå viser det seg, det var ikke et eller annet de holdt på med. Det var vegg-til-vegg med nyheter som tok litt av oppmerksomheten.
Da de dro av teppene ved femtiden i går kveld, fantes det nesten ikke folk på de andre standene på Paris-utstillingen. Forhåndsoppbyggingen hadde vært utrolig.
Lille Lotus, som nesten ingen husker mer, som har tapt penger de siste 13 årene, som har spist opp fire administrerende direktører i denne perioden og aldri kommet over 2.500 biler per år, har åpenbart bestemt seg for å møte både Porsche og Ferrari rett på.
Seks nye biler viste de, med et prisspenn på 35 til 135 tusen pund. Og med et mål om å være oppe på mellom seks og åtte tusen biler årlig innen 2015.
Dette er nyhetene:
En ny Esprit som skal ut på markedet straks, og som skal være spydspissen i ekspansjonen.
En ny Elan som skal rett i strupen på 911
En ny Elite, et av de beste merkenavnene i historien, som skal bli en DB9 rival
Den neste Elise, som skal komme om 4-5 år
En ny firedørs supersaloon som skal rivale både Rapide og Panamera
Og en ny luksuriøs bybil av typen ”Eat-your-heart-out-Cygnet”
Jeg skal ikke komme inn på spesifikasjoner og andre detaljer her og nå, bare nøye meg med å slå fast at Donato Coco, som kom som sjefdesigner til Lotus for ikke SÅ mange månedene siden, har min maksimale beundring.
Måten han og hans team – der Russell Carr sikkert har vært en veldig vesentlig faktor, han var sjefdesigner der før og har fortsatt i en mer operativ rolle – har løst denne jobben på, er fantastisk.
Seks vidt forskjellige modeller, men allikevel med personlighet nok til at vi allerede i morgen kan peke på hvilken som helst av dem og si at ”der er en ekte Lotus”.
Full applaus også til Dany Bahar. Gruppens ganske ferske CEO, med lang erfaring fra Ferrari.
Han har dels fått eierne, Proton i Malaysia, til å stille opp med et sted mellom 500 og 800 millioner pund for å backe reorganisering, modellutvikling og investeringer i produksjon, samtidig som han har innledet spennende samtaler med det britiske næringsdepartementet om ytterligere lån for å finansiere utbyggingen.
Offensiv er ikke fornavnet en gang. Samtidig er det hele så dristig at man nesten skulle tro ”Chubby”, Colin Chapman – Lotus-grunnleggeren – var tilbake.
Han var heller ikke kjent for å drive spesielt trygt, verken i konstruksjon eller i business. Og på mange måter smaker vel dette litt av Briste eller Bære.
Selvfølgelig skal vi komme tilbake både til de nye modellene og de nye motorene i mer detalj senere, men la dette være de første smakebiter av en av de mest overveldende utstillingshappenings jeg har vært med på.