-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Blant de små og rare
Det er en egen hall på Paris-utstillingen som er reservert de små og rare. De som kan kjøres uten sertifikat og som (i hvert fall noen) forsøker å ligne på de ordentlige bilene.
I europeiske kjøretøybestemmelser har vi to rare klasser. Lette firehjulere og tunge quadricycles. Den første gruppen skal ikke veie mer enn 350 kg, ha en motor på ikke mer enn 4 kW (5,6 hk) og ikke kunne gå fortere enn 45 km/t.
De tunge kan veie opp til 400 kg (550 kg dersom de er beregnet på å frakte gods) med en motor på max 15 kW.
Så kommer det noen spesielle kjørekortregler for bl.a. Frankrike. Har du fylt 16 og har et spesielt førerkort, kan du kjøre de lette. Er du født før 1988, behøver du ikke noe førerkort i det hele tatt, bare greie en enkel skriftlig prøve.
For den tunge må du ha et førerkort, men det holder med den aller enkleste utgaven.
Som et resultat av dette finnes det vel ti-tolv produsenter av denne type biler i Frankrike og Italia. Noen er dønn seriøse, som Aixam og Ligier, noen har det åpenbart veldig mye morsommere.
Det er et marked for disse greiene. I Frankrike i fjor ble det solgt langt over 10.000 eksemplarer av dem, og i hele Europa lå vel tallet på 25.000 (Aixam var markedsleder med 42 prosent både i Frankrike og i resten av Europa)
En av fellesnevnerne til nå har vært en liten italiensk eller japansk dieselmotor med det antall hester som har vært lovlig, men nå oppdager jo flere og flere at det er veldig enkelt å bytte ut dette med el-motorer og batterier, slik at litt avanserte Buddy-type biler nå går parallelt med promperne.
Mangfold
Karosseriformene varierer sterkt, noen er faktisk ganske flotte, andre er ganske morsomme, noen er ganske bizzarre og noen er ganske enkelt utrolig grusomme, både i design og finish.
Produsentene selv er meget stolte av hvor miljøvennlige de er, med en Kubota-motor, scorer de 77,9 g/km. Jeg må si at når fullvoksne, moderne biler som Fiats 500 for eksempel, har krøpet under 100 gram, synes jeg nesten 80 gram for såpass primitive kjøretøy, høres forbausende høyt ut.
Men under 0,3 l/mil og med nesten ikke kjørekort, er det kanskje en attraktiv pakke?
Blant de utstilte i Paris finner du bl.a. Aixam, Ligier, Microcar, JDM, Chatenet og italienske Tazzari som er elektrisk.