-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Design fra LA: Cadillac Aera
I forbindelse med hver bilutstilling i Los Angeles, blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Cadillac Aera.
Til hver LA-utstilling de siste syv årene har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.
Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.
Her skal du få den første, det er GMs eneste bidrag denne gangen, og er for sikkerhets skyld en Cadillac. Hva passer vel bedre når vi snakker 500 kg?
Designerne lanserer denne med slagordet 1000/1000 – henholdsvis lbs (pund – som altså tilsvarer ca. 500 kg) og miles (som er rekkevidden, tilsvarer ca. 1600 km).
Og beskriver den som en 2+2 touring coupé.
Den bærende strukturen er hentet rett fra naturen, du finner denne 3D-formen i blader, eller når bobler samler seg i naturlige formasjoner. Karosseriplatene, og selve interiøret, forsøker de å beskrive som at det gror og vokser inne i de lukkede områdene som denne fri-formen beskriver.
Det høres nesten ut som verdens første organiske bil, som vi kan dampkoke lett og servere til middag.
Som drivkilde brukes en pneumatisk motor der luften lagres i en beholder med imponerende 10.000 psi. Trykkluft finner du forresten også i selve karosseristrukturen der den skal sørge for både komfort og passiv sikkerhet (kollisjonsabsorberende soner).
Vi har også et AIO-hulsystem (All In One) der du finner både motor, styring og fjæring bygget inn i hjulet.
Og selvfølgelig har vi ikke drive-by-wire. Det er jo SÅ forrige uke. Her skjer kommandoene trådløst, så sparer man masse vekt ved å fjerne kabler og elektroniske komponenter.
Et bil-til-bil (V2V) kommunikasjonssystem er med på å fremme den aktive sikkerheten.
I spissen for designteamet står veteranen Frank Saucedo, blant mye annet har han vært borti Opel-modeller, Tigra blant annet, og ledet VW-studio i California da de virkelige gjorde de gode tingene, men han er en GM-mann til syvende og sist.
Med seg hadde han her blant annet en flink finne som heter Jussi Timonen.