-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTO, Audi A1 og Citroën DS3 er småbiler, og dermed er det meste sagt om plassforholdene. Alle tre spiller på sin sjarm ved å by på særtrekk i designen, samtidig som de kjører bedre enn mange større biler.
- Innledning
Alfa Romeo MiTo, Mi for Milano og To for Torino, er basert på en velkjent plattform, nemlig Fiat Punto.
Designen er tøff, med sin særpregede front og helt runde baklykter.
Førermiljøet er delikat, men når det gjelder instrumenteringen vil vi hevde at design har gått foran funksjon. Det tar tid å venne seg til at speedometeret sitter lengst til venstre av fire instrumentklokker.
Sitteputene er i korteste laget, vi snakker jo om småbiler, men sittekomforten er likevel akseptabel. Vi plasserer venstrefoten på en behagelig fothviler, mens høyrebenet finner grei sidestøtte mot midtkonsollen.
Interiøret gir generelt et godt visuelt kvalitetsinntrykk når det gjelder materialvalg og finish. Aluminiumdekoren på rattet er derimot en detalj som vi ikke liker. Det fører til at vi unngår å holde korrekt grep på rattet på kalde dager, for det er ikke behagelig å holde i kaldt metall.
Styringen er overraskende lett, med andre ord gir den ikke den beste tilbakemeldingen fra underlaget. Vi vil ikke gå så langt som å si at den er upresis og vinglete, men etter vår smak er servovirkningen for kraftig.
Styringen strammes bare i liten grad opp ved å aktivere dynamic-funksjonen med DNA-hendelen på midtkonsollen.
Et særtrekk ved bilen er nemlig det såkalte DNA-systemet, hvor du har tre valgmuligheter: Dynamic, Normal og All-Weather. I den dynamiske posisjonen påvirkes kjøreoppsettet, styringskarakteristikken og gasspedalresponsen slik at bilen skal fremstå som mer sportslig.
Midt på treet
Resultatet blir «midt på treet», for MiTo er på den ene siden den mest sportslige av de tre testbilene – i den forstand at den er minst komfortabel.
Den har ikke samme balanse mellom komfort og dynamiske egenskaper som de to andre, og den kommer ikke heldig ut av møtet med dårlig veistandard. Her skjemmer 17-tommers hjul komforten mer enn det gavner kjøreegenskapene.
Hvis du vil hente ut det beste av bilens kjøreegenskaper, er det nødvendig med mer motorkraft. I stedet for de 95 dieselhestene vi kjører her, er det et alternativ å velge 1,4-liters bensinmotor med 135 hester. Den koster 30.000 kroner mer enn vår testbil.
LES VIDERE:
- Audi A1
- Citroën DS3
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo MiTo
- Testvurdering og poeng Audi A1
- Testvurdering og poeng Citroën DS3