-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hobby? Hybridbasket
Først kjøpte han basketball-laget New Jersey Nets, så presenterte han Ë – noe som ser ut som Russlands første hybridbil. Innimellom gjorde han noen flere milliarder.
Det er en del av dem, og Mikhail Prokhorov er blant dem – jeg snakker om Russlands rikeste. Han eier blant annet en industrigruppe som heter ONEXIM, og det var gjennom denne gruppen - i hvert fall på dens hjemmeside, Ë nylig ble presentert.
Ë er navnet på en prototype som ikke bare er den første hybriden fra noen russisk produsent, vi blir også lovet at dette skal bli verdens billigste hybrid. Ex-fabrikk pris sies å være 10.000 dollar – hvilket vel egentlig ikke høres SÅ billig ut?
Men først litt om navnet. Ë er en bokstav som du bare finner i det russiske alfabetet – så det er valgt for å demonstrere bilens ur-russiske opphav. Dessuten er det den syvende bokstaven i det russiske alfabetet, og syv-tallet assosieres med hell&lykke mange steder i verden.
Spesialister på gaterussisk forteller imidlertid at bokstaven, som uttales noe i retning av [jou], også brukes som et utrop når man har fått en uventet og dårlig nyhet.
Tror på suksess
Men Prokhorov er åpenbart fornøyd med navnet, ”Jeg er ikke i tvil om at alle vil like Ë fordi den er cool. Selvfølgelig vet vi at vi vil få masse feedback, og mye av den vil være ironisk, men det er akkurat det vi ønsker oss.
Så ikke hold deg tilbake, del dine følëlser & ërfaringer” skrev han, dårlig oversatt, på sin egen blog. (I virkeligheten sto det til sist: “So, don’t be afraid and share your ë-emotions and ë-experience”.)
Selve merkevaren ble presentert tidlig i november med beskjed om at den første bilen, en tredørs crossover, skulle vises i desember. Det ble den også, nå – helt på tampen av året.
Mer på gang
Senere skal de komme med en sedan og en liten varebil, og det hele bør være på nett i løpet av 2012.
Detaljer er foreløpig ikke klare, men det er sagt at det er bensinmotorer som skal generere strøm, men om vi snakker plug-in også, og range extender, men hvordan teknologien skal se ut, er det foreløpig ikke sagt noe om.
Prokhorov har åpenbart ambisjoner her. Han sier at denne bilen skal drepe vanlige oppfatninger om landet hans, at de ikke kan bygge ”vanlige biler”.
La oss håpe den kan drepe en annen myte også, en som snart begynner å bli en evig sannhet: at Russland ikke klarer å komme opp med hjemmekonstruerte moderne biler i det hele tatt.
SE VIDEO OM BILEN: