-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Avgang med Ford
Har du fløyet fra Nederland eller Belgia, vil du vite at der det vanligvis står Departure på skjermen, står det Vertrek. Bra navn på ny bil, syns Ford.
Bra bil også, ser det ut som de fleste observatører mener. Og her kan vi nok snakke om noe som vi snart vil få se i levende live.
Bilen er bygget på en av Fords nye Globale plattformer, C-segmentet tilhører denne (selv om den kan reguleres i alle retninger, så det er egentlig riktigere å snakke om arkitektur enn plattform), og den skal ligge under minst 2 millioner biler verden over i 2012.
Vi har den allerede på nye C-Max, hele den nye Focus-serien kommer på dette understellet og, altså, den nye Kugaen. For lekre Vertrek kan jo ikke være annet enn nettopp det.
Imidlertid er det kanskje i tidligste laget å bytte ut Kuga. Siden den ble lansert i 2008, har den alltid ligget blant de tre på topp i dette segmentet i Europa. Og der konkurrerer jo ALLE.
Hvorfor den debuterer i Detroit er vanskelig å si. Kuga er jo foreløpig først og fremst en Europa-modell, og designen, slik vi ser den her, er også typisk Europa. Den bærer signaturen til Martin Smith og hans Kinetic Design formspråk.
Transatlantisk
Men på den annen side er det jo ikke noe i veien for at en amerikanisert Kuga kan bli den nye Escape, så det er kanskje den vi ser her.
Og da blir nok bensinmotoren med EcoBoost teknologien den mest aktuelle. I utstillingseksemplaret finner vi en 1,6-liters utgave av denne, mens de europeiske vil få en overvekt av Duratorq dieselmotorene. 96 prosent av alle Kugaene er i dag diesel-drevet!
6-trinns girkasse skal bli obligatorisk på amerikanske Forder innen 2013, og selvfølgelig finner vi et start-stopp system her også.
Light-utgaven av hybrid finner vi også, der alternatoren øker produksjonen når bilen bremser. Da kobles strømforsyningen inn som en slags motorbrems.
Og hva skal vi si om utseendet? Enda mer muskler.
Den står enda stødigere på bred sporvidde og lang akselavstand. Skikkelige hjulkassebuer, midtlinje som øker i høyden bakover og et tak med enda mer vinkel: Fart og dynamikk. Den solide spoileren bak gjør også det hele forsiktig dramatisk.
Men det gode og selvsikre er at selv om grillen igjen er lettere modifisert, er det ingen som kan være i tvil om at dette er en ekte Ford.
Fire separate stoler og ganske dramatiske linjer i interiøret er slikt som peker fremover, sammen med spennende bruk av nye materialer – vevet skinn i teppene for eksempel. Men nå er det vel ingen som tror at slikt, håndgjort, interiør vil holde seg til produksjonen.
Men midt oppe i drømmebiler og nye modeller så gjorde vel Bill Ford det beste inntrykket.
”Det føles så godt å kunne begynne å ansette igjen”, sa han. 7000 arbeidere og funksjonærer skal USAs største bilprodusent øke med i løpet av de neste to årene. De fleste i Michigan-området.
Det er med andre ord en litt annen stemning i Detroit i år enn i fjor.