-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
X-Factor i Detroit
En av outsiderne på Detroit-utstillingen, var en bil som hadde vunnet 2,5 millioner dollar i X-Prize – den amerikanske konkurransen for alternativ-biler.
Det var flere klasser i X-konkurransen, men lille, rare Wave fra Li-ion Motors vant en av dem, og de bruker pengene for å få satt modellen i produksjon.
Med et slikt navn er det vel overflødig å presisere at det dreier seg om el-bil med Li-ion batterier i sentrum.
Den ser jo ut som en underlig fisk som er kommet på land, her er det nemlig ekstreme strømlinjer designerne har vært ute etter.
Med en Cw på 0,15 ligger den på halvparten av strømlinjekoeffisienten til en veldig bra vanlig personbil – men man kan ikke akkurat si at den egenskapen gjør den spesielt attraktiv for øyet.
Noen racerbil er den heller ikke. I den formen den hadde da den gjennomførte og vant, kan den gjøre opp til 144 km/t, men helst ikke, for rekkevidden er viktigere og den er på inntil 250 kilometer.
Men det finnes også en S-utgave – og det betyr ikke Sport, men mer Strøm, så den gjør over 300 km.
Mer på lager
Selskapet har andre små el-produkter på gang også. For eksempel bygger de om en Mini til el-drift. Slik veier den 1225 kg og har en motor med noe som tilsvarer 105 hk. 200 kilometer rekkevidde og 130 km/t i toppfart, 8 timers ladetid og batteriene tåler 2500 oppladninger.
En litt kul motorsykkel finnes også, den ser ut som en litt, men bare litt, rar choppet Harley. Selvfølgelig heter den Ryder, den gjør ikke mer enn 110 km/t og etter 80 kilometer så må den lades. Men den er i hvert fall stillegående.
Eksklusivt
Ingen av disse så man på Detroit-utstillingen, men lille Wave hadde følge av Inizio, en ren sportsbil.
Mens Wave koster fra 40.000 dollar, starter Inizio-utgavene på 140.000 og ender på 250.000 for den mest ekstreme. Også her snakker vi rent elektrisk, men med toppfart inntil 270 km/t og null til 100 på 3,4 sekunder.
Dersom du kjører ”vanlig”, men hvem gjør vel det i en slik bil, har den en rekkevidde på 320 kilometer.
Designen ser vel ikke helt proff ut her heller kanskje, men listen over ekstrautstyret er ganske spennende. For eksempel kan du velge å få bygget karosseriet i karbonfiber – det betyr en merpris på 25.000 dollar.
Og du kan få en innvendig karbonpakke til 10.000 dollar – ”dermed stiger produksjonskvaliteten til noe som ligner på en Lotus fra 70-årene”, skriver en ondskapsfull blogger. Og du kan få justerbar hekkspoiler for 4.000 dollar.
Racingland
Det er ikke sikkert det er noe å le av, det er nemlig masse racing i dette firmaet her, på tross av at disse uttrykkene er så gjennomført grønne.
Li-Ion Motors finner du nemlig i Moorseville, North Carolina. Dette er rent racing-land, 60 NASCAR-team holder til der, de nærmeste naboene til disse el-bil folkene er Roush, Red Bull Racing og Rusty Wallace. De vet nok et og annet om justerbare spoilere ja.
La oss håpe million-oppmuntringen fra X-Prize gjør at de snart kommer opp med noe mer spennende og attraktivt enn disse to.
Oddsene er kanskje ikke så høye, en ganske fersk artikkel i New York Times forteller at de skylder mer enn 250.000 dollar i ubetalte skatter, og at de trenger 5 millioner for å sette bilene i produksjon.
På utstillingen sa selskapet at de nå tok i mot depositum, dersom du bestilte en av bilene. Men akkurat det er kanskje ikke så lurt.