-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sønn av Crossblade
Noen som husker Smart Crossblade? Noen ble solgt billig i Norge. Nå kommer sønnen.
Daimler har et lite posisjoneringsproblem nå. De skal jo samarbeide med Renault om småbiler, og de småbilene skal være magre. Både med hensyn til størrelse og pris. Så for at de ikke skal konkurrere med Smart, må smart jekkes opp litt.
Så den nye oppskriften er: Smart = elektrisk og premium.
Første eksempel får vi når den nye Forspeed avdukes i Genève i morgen. En upmarket el-bil for to, med en ytelse på 30 kW, der man kan trykke på en knapp og få 5 kW ekstra i en kort periode.
I datatall betyr det 5,5 sekunder til 60 km/t og at den når 120 km/t i løpet av formiddagen. Det skal ikke mye slik kjøring til før rekkevidden blir litt mindre enn den angitte 135 km.
Men det tar bare 45 minutter å hurtiglade, det vil si fylle 80 prosent av de 16,5 kWh batteriene.
Vannavstøtende
Men glem det, dette er første og fremst en designstudie som vel kan karakteriseres som forholdsvis roadster. Uten tak og sidevinduer og men minimale frontruter grenser den tett innpå gamle Crossblade – men den manglet også dører, slik at enda våtere var godt mulig der.
Forspeed har imidlertid en ny overflate som høres interessant ut: vannavstøtende, sier de. Samtidig skal aerodynamikken sørge for å holde regnet unna de som sitter inni. I hvert fall så lenge man kjører.
LES: Vår prøvekjøring av Smart Electric i New York
Siden dette er et designkonsept, blir den selvfølgelig omtalt litt pompøst:
”Bilen bringer den puristiske sportsligheten helt til ytterkant og er formelt forløperen til en ny bevissthet rundt mobilitet” er omtrent det Gordon Wagener, Daimlers designkeiser, sier.
Hva i all verden var Crossblade da, da den kom i 2002? Bortsett fra el-drift var den vel enda mer cutting edge enn denne her?