-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SLS fra Mansory
Den nyeste skapningen fra bling-spesialist Mansory heter Cormeum og er basert på en SLS AMG. Akkurat som Veyron-avleggeren hans er navnet hentet fra en opera-arie.
Vi har vel ikke vist den på BilNorge.no kanskje, men i Genève i fjor viste Kourosh Mansory sin egen utgave av Bugatti Veyron.
Opera-interesse
Siden bedriften hans ligger i nærheten av Bayreuth, er det kanskje ikke så underlig at det er en viss interesse for opera i huset, men jeg hadde vel ventet mer i retning av Wagner.
Vincero het Bugattien hans. Jeg går ut fra at mesteparten av den kultureliten som bruker BilNorge.no selvfølgelig vet at Vincero er noe av det siste som synges i ”Nessun Dorma”, avslutningsarien i Turandot. Som altså slett ikke er av Wagner, men vel så italiensk som det kan få blitt, av Giacomo Puccini.
Men når han forteller meg at denne nye bilen, som debuterer i Genève, skal hete Cormeum, er alt i orden. Men ikke fortell meg at også dette er en opera-arie, for her er vi inne på det jeg kaller desidert annenklassisk musikk.
Jeg har i hvert fall ikke kommet over ”Vide Cor Meum” i andre sammenhenger enn i en ganske døv film som het Hannibal, der to herrer er på en utendørs turistopera i Firenze og hører denne såkalte arien (som for øvrig var spesialskrevet for filmen av Hans Zimmer, en tysk samlebåndskomponist).
Lettere og stivere
Nå er det selvfølgelig fristende å si at bilen er sikkert like fake som navnet, men jeg er litt svak for Mansory. De er ofte så vulgære og så over-the-top at det blir morsomt. Dessuten er det ingen som kan krangle om deres håndverksmessige kvalitet.
Denne gangen har de altså tatt den ferskeste gullwingen fra Mercedes. De har oppet motoren fra 571 til 660 hester. Samtidig har de slanket bilen, 90 kg mindre monner utvilsomt.
Dette er to unike argumenter til fordel for denne utgaven. Et tredje argument som ikke er helt unikt, men nesten, er at det skal bare bygges 15 eksemplarer av den.
Selv om den ser nesten identisk ut med originalen, har det skjedd mye. Taket og dørene er erstattet av egne komponenter som er både lettere og stivere.
Foran har Mansory erstattet støtfangeren med et skikkelig skjørt som hevdes å minske løftet foran. Større luftinntak og nye LED-lys gir også fronten en ganske ny personlighet.
Aerodynamikk
Siden motortrimmingen har satt nye krav til kompressoren, er kjøleren blitt større, fronten sørger for enda mer luft inn, og det nye panseret sørger for at mer luft slipper lettere ut.
Også rundt hjulene, foran og bak, kommer det nye elementer, og bilen har blitt litt lenger både foran og bak. Sideskjørt, hekk og ny hekkspoiler er også med på å bygge en helt ny aerodynamikk-pakke.
Nye hjul selvfølgelig, 11 x 12 tommers felger med 30-profil dekk foran og 25 bak, i en spesiell Michelin-versjon. Nye fjærer og dempere er med på å senke tyngdepunktet med 20 mm.
Selvfølgelig møter interiøret det som har skjedd utendørs. Nye materialer, ny søm i det utsøkte skinnet, nye metaller i pedalene, et nytt ratt, fremdeles med airbag selvfølgelig – listen er omfattende.
Det beste (for noen) er at Mansory også kan love mer.
De forteller at med litt mer motormapping og andre grep, for eksempel kompressor-mekking, har de allerede en 800 hesters motor på bremsebenken.