-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En til Norge – fra Carlsson
Den gode nyheten er: Bilen til Norge er fremdeles tilgjengelig. Carlsson bygger 753-hesters SL-avviker, men bare ett eksemplar til hver nasjon. Den første går til Ukraina.
Den dårlige nyheten er at kanskje ingen egentlig har lyst på den.
For, det innrømmer jeg gjerne, en av grunnene til at jeg ikke veldig ofte skriver om bilene fra dette tyske ombyggingsfirmaet, er at jeg ikke liker designen til Rolf Schrepp.
Det er ett eller annet med å ta et førsteklasses utgangspunkt, i dette tilfelle SL 65 AMG, og så klare å gjøre det ganske kleint.
Greit nok at man ikke får lov til å bruke stjerna i fronten, men den halvfete pegasusen som svever inne i en front som ikke helt vet hva den skal se ut som, er ikke akkurat min greie.
Men Markus Schuster må allikevel gjøre noe ganske riktig, for selskapet hans har jo holdt på med slike ting i snart 25 år. Hovedsaklig med Mercedeser, men også med uventede produkter, som Citroëns C5 for eksempel.
Eksklusiv
Akkurat nå er det imidlertid C25 det skal dreie seg om. Riktignok har vi vist skisser av den tidligere, men nå er byggenummer én på gata, nummer to skal de vise i Genève og nummer tre er nesten fullført.
De første skal gå til Ukraina og Dubai, men den tredje ødelegger for andre franske kunder, for den skal til Paris, selv om den er kjøpt av en bilinteressert herre fra en av Gulf-statene.
Det er altså ikke kundens nasjonalitet det kommer an på, men hvor bilen skal gå. Poenget er at man skal ikke behøve å se to slike biler utenfor Operaen på en premiereaften.
Nå skal det uansett ikke produseres flere enn 25 eksemplarer av denne, så et smart trekk for en som egentlig ikke har lyst på en slik, kan være å vente en god stund, og så uttrykke sin interesse, for deretter å motta et hyggelig brev der det beklages at flere ikke er tilgjengelig.
Så sparer man 429.000 euro og har allikevel noe statuspreget å snakke om noen måneder fremover.
Omfattende
For det er det som er prisen, og i det øyeblikket du skriver kontrakt på en, må du betale 40 prosent forskudd. Schuster trenger kanskje pengene for å kjøpe den bilen han så skal ta under behandling?
For det er mye som skal gjøres. Bilen strippes, foldetaket erstattes av et fast tak i karbonfiber.
Nye, slankere ruter settes inn, hekken blir helt fornyet og det er vel egentlig ganske åpenbart at Schrepp har sett lenge på en DB9 da han tegnet denne. Foran, der det skal krasjtestes, er det meste i behold, men grillen er selvfølgelig sterkt modifisert.
Innvendig er det selvfølgelig også mye vakkert, men ikke nødvendigvis smakfullt, håndverk. Og under panseret har Carlssons mekanikere skrudd opp ladetrykket og mekket nytt eksosanlegg, og dermed er det 753 hk tilgjengelig.
Samtidig øker dreiemomentet til 1320 Nm, men det er strupet elektronisk til 1150 Nm for ikke å drepe femtrinnsautomaten. Litt over 350 km/t og 3,7 sekunder til de første 100, sies det.
Også CLS
Men dette blir ikke Carlssons eneste i Genève, for de har også tatt for seg CLS som også er lettere modifisert utvendig – men ikke i drepende grad. Litt andre spoilere og andre lykter (som påstås å være meget bedre) får vi tåle.
Nye 20-tommers hjul er heller ikke de mest vulgære jeg har sett, og motormodifikasjonene er nok velkomne for mange.
CLS 350 CGI-modellen tatt opp fra 306 hester til 330 samtidig som dreiemomentet er økt fra 370 Nm med nesten 10 prosent. Den finnes i CDI-utgaven også, der er vi oppe i 320 hk nå, fra originalens 265 hk. Samtidig ser vi et solid løft i dreiemomentet: fra 650 til 780 Nm.
Her husker Carlsson på å gjøre spesielt oppmerksom på at deres C-Tronic Diesel Power, utviklet spesielt for V6-motorene, kan kjøpes separat for 1785 euro (og da får du momsen tilbake på grensen). Trimmingsanlegget beholder selvfølgelig Euro 5-egenskapene.
Bilene er forresten også utstyrt med Carlssons patenterte C-Tronic fjæringssett, som faktisk virker ganske gjennomtenkt. Jeg skal love å se nærmere på Carlsson-tilbudet denne gang, kanskje jeg allikevel blir mildere stemt.
Selv om jeg tviler på at det går så langt som at jeg kommer til å like det Rolf Schrepp gjør.