-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Surprise fra Renault
Det er så moro å gå på en bilutstilling og bli overrasket. R-Space fra Renault var en slik glede.
Vi hadde jo allerede tømt Renault-skuffen for nyheter etter at vi ga dere alt om Captur for noen uker siden.
Trodde vi.
For da jeg ruslet bort og skulle gjespe meg gjennom noe jeg allerede kjente så godt, var det noe som ikke stemte.
For det første sto DeZir der. Det flate, røde flaket som debuterte i Paris. Det er jo ikke vanlig at de viser noe gammelt når de skal vise noe nytt.
SE: DeZir i Paris
Og så fikk vi øye på Captur, men det var noe som ikke stemte, for det sto noe med nesten samme farge, kanskje mer honning enn bronse forresten, borte til venstre.
SE OGSÅ: Captur fra Renault
R-Space het den, og var en av de (forbausende) mange bilene som hadde sluppet forhåndslekkasje.
Jeg fikk hele historien, og den gjør at vi har noe å glede oss til.
Teamwork
Vår gamle venn, Anthony Lo – ex-Saab, deretter ganske ex-Opel, og nå sjef for eksteriør hos Renault, har også et ansvar som omfatter konseptbiler. Samtidig har vi en som er en slags sjef for konseptbilene som heter Axel Breun.
Begge rapporterer selvfølgelig til den nye designhøvdingen, Laurens van der Acker, men det er åpenbart at han har utstyrt dem med ganske mye frihet.
Samtidig forteller herrene at når de nå gjør konseptbiler, er det ikke som i gamle dager – at de bare leker seg med linjer og temaer uten egentlig å mene noe med det.
Nå er konseptbiler basert på skikkelige briefs og har hele tiden sin bakgrunn (eller forgrunn?) i noe som skal bli produksjonsbiler.
Hvor mye van der Acker egentlig har med denne serien spennende konsepter å gjøre, aner jeg ikke, for jeg har ikke spurt.
De andre sier selvfølgelig at dette er det Laurens som står bak, men da vi snakket med ham på Paris-utstillingen i fjor, var han ganske klar på at DeZir var godt på vei da han ble ansatt.
Storfamilie
Og det er her plottet tetner, for de tre bilene vi nå har sett, DeZir, Captur og altså R-Space, er medlemmer av samme familie som teller til sammen seks medlemmer.
Og jo nærmere vi kommer den siste av de seks, jo nærmere er vi kommet de nye produksjonsmodellene som skal bli resultatene av dette arbeidet.
De skissene jeg har sett, tyder på at vi har mye å glede oss til, både i showbiz sammenheng, og til kommende produksjonsmodeller.
Funksjonelt
Bildene sier vel sitt. La meg bare føye til at interiøret i Captur, spesielt setene der man satt på surra plastbånd, nesten som i den opprinnelige 2CV (og mer komfort finner man ikke på denne siden av en hengekøye på Seychellene), var veldig løfterikt.
Som jeg har spurt om så ofte før – hvorfor kan vi ikke få disse luftige, lyse interiørene snart, hvorfor skal vi fremdeles stenges inne i lukkede cockpit-aktige kapsler?
Det er mulig vi kan dele disse konseptene inn i livssyklus-modeller. DeZir er bilen du bruker når du skal kjekke deg og ragge partner.
Captur er, som navnet beskriver, en bil du bruker når du er fanget. Når dere er to og skal ut og oppdage verden – og faktisk trenger plass til en Ikea-ekspedisjon nå og da.
Aktivitetsrom
R-Space dukker opp når du er blitt en hel liten familie. Kjempedører, ingen midtstolpe og 27 elektromotorer som du kan benytte til å ommøblere det meget fleksible interiøret med, er noe av oppskriften. Dette er med andre ord et aktivitetsrom på hjul.
Det er vel riktig å nevne noe så trist som mekanikken. En liten, tresylindret 900 ccm motor gir deg 110 hestekrefter og avleverer 95 g/km – vi snakker altså om under 0,4 l/mil.
Den er allerede produksjonsklar og blir nok å finne i Daimler / Renaults fellesprosjekter. De første bilene med denne modulmotoren dukker opp neste år, sammen med en effektiv dobbelclutch-kasse som på Renaulsk heter EDC.
Bilen er kompakt, 425 cm lang, nydelig silhuett, solide hjul, minimum av overheng og helt klare Megane-ambisjoner.
Det er en bråta elektroniske hjelpemidler, selvfølgelig, men det som er mest interessant i akkurat dette stadiet, er at Space-pioneren Renault har vist at de slett ikke har mistet grepet og er i stand til å fornye denne oppskriften.
Jeg er i hvert fall spent på de tre siste medlemmene av denne familien.
SE VIDEO FRA PREMIEREN: