BMW i3
Foto: Carparazzi©
BMW i3
Foto: Carparazzi©
BMW i3
Foto: Carparazzi©
BMW i3
Foto: Carparazzi©
BMW i3
Foto: Carparazzi©
BMW i3
Datamanipulasjon: Carparazzi©
BMW i3
Skisse: BMW

BMW lufter fremtiden

For noen uker siden lanserte BMW sitt nye sub-merke. Nå er en av de kommende bilene knipset i vinterlige omgivelser.

Publisert Sist oppdatert

Trolig er det en TV-produksjon for BMWs PR-avdeling som har medført at Carparazzi har sikret seg disse tidlige bildene. Men uansett gir det en indikasjon om hva vi har i vente når BMW i3 kommer på markedet i 2013.

Denne bilen har en stund vært omtalt som MegaCity, og det ble også spekulert i at BMW ville blåse støv av det gamle Isetta-navnet.

Men i forrige måned ble det klart at sub-merket skal hete ”BMW i”, at denne modellen skal døpes BMW i3 og at den får en slektning som heter i8.

LES MER I: BMW går elektrisk

De to modellene skal lanseres en gang i 2013 og begge skal bygges på BMW-anlegget i Leipzig.

Som basis vil BMW benytte sin LifeDrive-arkitektur, bestående av aluminiumschassis og passasjercelle utført i karbonfiber-forsterket plast (CFRP).

LES: FLERE DETALJER

Dermed klarer man å holde vekten nede, selv med en tung batteripakke om bord.

BMW sier i3 skal by på fremtidens premium mobilitet. En el-motor på ca 130 hk med kraftig dreiemoment, skal gi ytelser i tråd med hva en BMW-eier forventer å finne i sin bil.

Man regner også med at prisen blir typisk BMW, det antydes ca 40.000 euro (ca kr 310.000 med dagens kurs). Så gjenstår det å se hva den norske stat krever av avgifter etter hvert som elbilparken vokser.

LES OGSÅ: Avgift avgjør suksess

I dag er som kjent elbiler fritatt for moms og engangsavgifter, samt at de har en rekke andre fordeler som gratis bompassering og parkering samt bruk av kollektivfeltet.

Powered by Labrador CMS