-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
De Tomaso er på plass
Bilen imponerte og resten av opplegget var virkelig beundringsverdig.
Vi har skrevet om ”den nye” De Tomaso siden noen italienske forretningsfolk la frem sine ambisiøse planer for halvannet år siden. Hvert eneste punkt på den planen har vært fulgt – en plan som kulminerte med at de skulle ha sin første bil på plass i Genève 2011.
Og visst sto den der – i to eksemplarer faktisk. En på De Tomasos egen stand, og en hos Pininfarina.
LES: De Tomasos historie
Det siste er lett forklart, De Tomaso-folkene har overtatt en gammel Pininfarina-fabrikk i Grugliasco, rett utenfor Torino, og Genève-bilen er utviklet i tett samarbeid med Pininfarina.
Ikke bare når det gjelder design, men også hva angår konstruksjon - Pininfarina er gode på engineering-arbeide. Men en sentral del av konstruksjonen er De Tomasos egen.
Univis
De bruker en teknikk som heter Univis for å få sammen karosseriet. Karosseriplatene er festet til et slags stenderverk av aluminiumprofiler som simpelthen klipses sammen.
Det blir ekstremt stivt oppå en space-ramme av aluminium – som allerede er svært stiv, men det viktigste poenget ved Univis er at det gir mulighet for mange karosserivarianter i små serier, uten de store investeringene.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg liker denne type biler, men det er åpenbart at folkene bak har gått inn på en ganske trygg oppskrift, både når det gjelder design og spesifikasjoner.
Italiensk interiør
Men det hadde ikke gjort meg noe om den hadde sett litt mer dramatisk ut, du må nemlig inn i bilen før du får noen som helst følelse av ”Made in Italy”. Der har du til gjengjeld skinn og karbon og Alcantara i en kvalitet og med et arbeid man vanligvis bare kan drømme om.
Hyggelig at de velger de gamle De Tomaso-navnene – årets bil heter Deauville og er egentlig ganske passende i forhold til den gamle Deauville som også var en firedørs luksuslimousine.
Men årets er enda mer 2011, selvfølgelig, vi nærmer oss sterkt crossover-begrepet – skulle vi sammenligne med noe, måtte det være BMW X6 – og vi snakker firehjulsdrift.
Flere kommer
Neste år kommer det en Pantera, og i 2013 en coupé som ennå ikke har fått noe navn. Planene er å bygge 8.000 biler i året når det hele er på plass, 3000 Deauviller, 3000 Panteraer og 2000 coupéer.
Jeg skal villig innrømme at, etter at jeg fikk beskjed om at dieselmotoren deres kommer fra VM, rett rundt hjørnet for Lamborghini, glemte jeg å spørre om både bensinmotorenes og firehjulsdriftens opphav. Jeg skal komme tilbake til saken, for denne bilen skal jeg kjøre.
Gedigen
En mektig sak, akselavstanden er bare et par hårstrå under 3 meter, og bilen måler 5 meter i lengden, 2 i bredden og 1,6 i høyden. Cirka. Vekten er oppi 1850 kg og hjulene er ganske dominerende 45- og 35-profilere på 20 tommere.
Motoren i bilene som sto i Genève, var V-seksere med twin turbo, 2792 ccm (det er ikke helt Audi-mål, men hva annet kan det være?) som yter 300 hk ved 5.600 omdreininger.
De 400 Nm finner du mellom 2 og 5 tusen. Men det skal komme i hvert fall en bensinmotor til, og altså en diesel.
Det antydes 250 km/t og 6,7 til hundre.
Relaterte saker på BilNorge: