Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35
Hyundai ix35

I østen stiger SUVen opp - Del 3

To koreanere og en japaner står på kjøreplanen denne gang. Kia Sportage er den ferskeste. Hyundai ix35, som den deler plattform med, er den ”eldste”. Japanerne er representert med Mitsubishis nye stjerneskudd ASX. Vi ser med andre ord på folke-SUV med skjeve øyne.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

På og utenfor vei

Når det gjelder kjøreegenskaper på vanlig landevei, er det ikke mye som skiller de tre bilene.

Vi bedømmer Sportage til å ha det mest vellykkede chassisoppsettet. Hyundai ix35 burde vært identisk med Sportage, men vi synes at Kia har klart å få til en bedre balanse i chassiset – kanskje fordelen av å ha et års erfaring med ix35 å bygge på.

Styrefølelsen og balansen mellom sportslige egenskaper og komfort er et hakk bedre i Sportage. ASX reagerer ikke fullt så kvikt og presist på rattutslagene, samtidig som den fremstår som noe stumpere på ujevn vei.

At vi likevel ender opp med samme poengsum for kjøreegenskapene, kommer av at vi her gir minus for Sportage-girkassen som rett og slett er slaskete i sjaltingen.

Halvbroren gir et noe bedre inntrykk på dette punktet, mens ASX har det klart mest smidige girskiftet av de tre.

ASX har det samme 4WD-system som i Outlander, med elektronisk styrt lamellkobling. Du kan velge enten 2WD eller 4WD manuelt, samtidig som den har låsefunksjon som sørger for at maksimalt 40 prosent av drivkraften går til bakhjulene, de resterende 60 prosent til forhjulene.

Systemet i ix35 og Sportage er litt annerledes, ved at du kan velge to funksjoner som styres av en knapp til venstre for rattet: Normal eller Lock.

I ”Normal” er bilen 100 prosent forhjulsdrevet inntil det oppstår forskjell i rotasjonshastighet mellom hjulparene. Da overføres kraft til bakhjulene, og avhengig av friksjonen kan bilen bli opp til 100 prosent bakhjulsdrevet. Lock-funksjonen låser kraftfordelingen til 50/50 mellom fremre og bakre hjulpar i hastigheter opp til 40 km/t.

Godt utstyrt

Mitsubishi ASX har den høyeste basisprisen, og de to koreanerne når ikke opp til dette nivået selv etter at ekstrautstyret er lagt til.

Det spesielle med ASX er at det ikke er så mye å legge til, i kombinasjon med 150-hesteren hører det meste med til standardutstyret. Det betyr at navigasjon, ryggekamera, regnsensor, bi-xenonlys, og panoramaglasstak følger med på kjøpet. Det er bare tillegget for metallic lakk som må plusses på.

Begge koreanerne har utstyr som er uvanlig på dette nivået, nemlig varme i baksetet, Begge har også kompass i speilet. Hyundai ix35 har lavere utstyrsnivå enn sin halvbror, noe som avspeiler at den har lavest pris av de tre testbilene.

Det er garantert

Prisen må ses i lys av garantien. De fleste bilimportørene har – som perler på en snor – lansert fem års nybilgaranti nå på nyåret, og det er på sin plass å gå nærmere inn på dette punktet.

Mitsubishi var først ute på det norske markedet med fem års garanti, begrenset til en kjørelengde på 100.000 km. Kia har i noen år vært alene om å ha syv års garanti på selve bilen, fem år på lakk og 12 år på rust. Men bildet er litt mer nyansert, for de 7 årene begrenses av 150.000 km, eventuelt av 3 års garanti med ubegrenset kjørelengde.

Hyundai har også hatt fem års garanti gjennom noen år, men i kjølvannet av den seneste tidens ”inflasjon” på området har Hyundai utvidet sin ordning.

Som den foreløpig eneste bilimportøren har de nå fem års garanti uten kilometerbegrensning. De har nå også fem års garanti på originale Hyundai-deler som blir skiftet ut på merkeverksted.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Kia Sportage

- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX

- Testvurdering og poeng Hyundai ix35

Powered by Labrador CMS