-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye tider i arbeiderklassen - Del 4
Du trenger ikke å være håndverker eller gårdbruker for å ha glede av en pickup. Den er tøff, praktisk og solid, men frem til nå også litt gammeldags. Nye Volkswagen Amarok vil gjøre noe med det. Vi lot nykommeren bryne seg på de sju viktigste konkurrentene i Norges største pickup-test.
- Innledning
Nissan Navara
Frem til Amarok entret scenen har Navara vært et anbefalt valg for den som er på jakt etter en robust, kraftig og tøft utseende pickup.
Den deler mye av plattformen med SUVen Pathfinder, men Navara har altså lasteplan og er nesten en halv meter lenger.
Den fremstår som en tøffing, med en kraftig motor og muligheten til å trekke tilhengere på tre tonn. I tillegg har den 748 kilo nyttelast, noe som gjør at Navara fortsatt er en bil å vurdere når man skal jobbe med tungt.
Som andre biler i denne testen er Navara også utviklet for å tåle vekter, med individuelt hjuloppheng og spiralfjærer foran og stiv aksling med bladfjærer.
Komforten er likevel akseptabel, men særlig på dårlig vei humper og spretter det mye.
Sammen med L 200 var Navara tidlig ute med ESP, det kommer godt med, for med 190 hestekrefter og 450 Newtonmeter dreiemoment er det absolutt mulig å vikle seg opp i litt problemer, særlig om du kjører med bare drift på bakhjulene.
Vått underlag er nok til at du lett vifter med halen. Firehjulsdriften styres med en vribryter i midtkonsollen.
Firehjulsdriften har en elektronisk styrt fordelergirkasse, og er først og fremst beregnet på løst eller glatt underlag. Bak har “limited slip” funksjon på differensialen som gjør at et bakhjul som spinner blir sluppet, mens kraften går til det hjulet som har best grep.
Navara er stor, det er selvsagt både en fordel og en ulempe. En totallengde på 5.30 meter gjør at man har plass inne i kupeen samtidig som lasteplanet er stort. Sammenlignet med L 200 føles Navara større, så det kan selvsagt være lurt å vurdere om du faktisk trenger størrelsen.
Navara leveres med en ny treliters V6-motor med 231 hestekrefter, mens vår testbil var utstyrt med 2,5-literen nå rocka opp til 190 hestekrefter. Det gjør bilen helt klart til den kraftigste i feltet.
I kombinasjon med manuell girkasse gjør den unna 0-100 på 10,8 sekunder. Girkassa har seks trinn, fungerer bra, men den har lange skift og litt treghet når du skifter gir. Navara leveres også med automatgir.
Nå er ikke akselerasjon det viktigste for en bil som dette, men Navara er også sterk i de turtallsområdene der du trenger kreftene mest.
Interiøret i Navara oppleves fortsatt som relativt moderne. Takket være slektskapet med Pathfinder finner man en kvalitetsfølelse som ligger noen hakk over de fleste andre i dette selskapet.
For de lengste er det litt krevende å finne perfekt sittestilling, setet kunne med hell ha vært mulig å skyve enda litt lenger bak. Selve setene er imidlertid gode, og alle viktige knapper sitter der du forventer at de skal sitte.
De fleste i testpanelet rangerer Nissan Navara som det nest beste valget i klassen, og ikke minst motor og interiørfølelse trekker godt opp.
Ssang Yong Actyon
Etter ha vært aktive i noen år, har det vært stille rundt Ssang Yong den siste tiden. Usikkerheten rundt fabrikken og fremtiden ser imidlertid til å være borte, men pickupen Actyon er fortsatt den gamle kjente.
Som andre biler fra samme koreanske fabrikk er designutrykket definitivt noe for seg selv. Konstruksjonsmessig var den ikke moderne da den kom, og det har ikke akkurat blitt bedre med årene.
Den har testens minste motor, en toliters turbodiesel med 141 hester og 310 Newtonmeter, dessverre forsvinner en god del av dem i girkassa. Motoren bråker også en hel del. Særlig når man skal forsøke å akselerere blir det mye lyd, uten at altfor mye skjer.
Automatkassa er oppgradert og har fått seks trinn i stedet for de tidligere fire. Den kan styres manuelt, noe som gjør lettere å treffe turtallet der momentet er best.
Det er ikke bestandig noe girkassen klarer uten at det blir litt masing. Interiøret er trist, men helt greit. Som i de fleste andre bilene handler det mye om hardplast og enkle løsninger, til gjengjeld kjennes det greit sammenskrudd ut.
Setene er kanskje det beste i Actyon, det er mulig å finne en bra sittestilling til tross for at man heller ikke i denne bilen kan lengdejustere rattet.
Elektroniske hjelpemidler er det lite av, verken antispinn eller ESP er på plass her. Det er ikke altfor mye å trekke frem på den positive siden for Ssang Yong i dette selskapet. Den faller rett og slett litt igjennom, og problemer blir det når den heller ikke utpreger seg på pris. Da blir det vanskelig å anbefale noen å velge nettopp denne.
LES VIDERE:
- Del 2
- Del 3
- Del 5
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Ranger
- Testvurdering og poeng Isuzu D-Max
- Testvurdering og poeng Mazda BT50
- Testvurdering og poeng Mitsubishi L 200
- Testvurdering og poeng Nissan Navara
- Testvurdering og poeng SsangYong Actyon
- Testvurdering og poeng Toyota HiLux
- Testvurdering og poeng Volkswagen Amarok