-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo høyner innsatsen
Volvo har lenge hatt ambisjoner om å bli betraktet som premium. Med ny mann og nye ambisjoner i Kina, ser det ut som de endelig skal oppleve det.
Concept Universe heter en fantastisk konseptbil Volvo avduket på den store bilutstillingen i Shanghai.
Sannsynligvis forteller navnet mye om hva dette er: et forslag til en bil som først og fremst trenger å bli akseptert i Kina, men som er ment for – om ikke hele universet, så i hvert fall for – hele kloden.
Det har alltid vært et sårt punkt hos Volvo at de aldri helt har blitt akseptert i samme klasse som ABM-klanen – de fra Ingolstadt, München og Stuttgart.
Volvo har prøvd og prøvd, og fått det så dårlig til, at da jeg snakket med Hyundai om deres ambisjoner om å bygge premium, svarte de at de skulle ”i hvert fall ikke gå i Volvo-fellen”.
Stor
Men nå ser det altså ut som om Volvo, med de nye og ambisiøse kinesiske eierne, tar skrittet fullt ut om møter de store på hjemmebane – bokstavlig talt.
For denne bilen er stor. Den måler så vidt under 5 meter og har en akselavstand på 3. Vi snakker med andre ord en overlegen firedørs coupé-limo, et par cm unna S-klasse-mål her.
Bilen har jeg bare sett på bilder, men der overbeviser den i hvert fall – hvilket ikke er så underlig, for dette er en konseptbil som er fremstilt digitalt hele veien frem til den ble bygget.
To måneder var alt det tok dette teamet å komme frem til resultatet – Alias digitalt verktøy nesten hele veien.
Designhelter
Mannen som er ansvarlig for eksteriøret, Andreas Nilsson, begynner å bli en veteran i sammenhengen. I 1999 gikk han ut fra universitetet i Coventry med noe han kalte Shado Web – fremtidens Volvo.
Peter Horbury, som var designsjef der da, hentet ham rett hjem til Gøteborg der han har vært siden. Riktignok utlånt til Ford nå og da, Interceptor fra Detroit i 2007 er for eksempel hans (SE DEN HER) og han har jobbet med en rekke andre modeller.
Det jeg gjerne vil vite en gang, er hvorfor hans tøffe forslag for den nye XC60 bare kom på andreplass i den interne Volvo-konkurransen, den gang rundt 2004.
Vinnerforslaget til Doug Frasher var det som vant, men det ble så vannet ut under prosessen at ikke den heller ble slik man opprinnelig hadde forutsatt.
Eller for å si det på en annen måte, Nilsson er en av heltene.
En annen helt heter Lars Falk. Han er utdannet blant annet fra CCS i Detroit og hadde en såkalt internship hos Volvo i 1999, men gikk til SAAB der han blant annet sto for noen praktfulle interiører i konseptbilene.
Men der er det også et spørsmål jeg en dag gjerne vil ha svar på. Hvorfor gikk han til Volvo? Kan det ha med det jeg skrev da Saab for alvor begynte å gå av sporet for fem-seks år siden, og blant annet skulle lage en Saab 9-7 av et helt umulig utgangspunkt?
”Bortsett fra en Saab-aktig front og et Saab’ete interiør (Lars Falk, stakkar, satt i bunkersen i Tech Centre i Warren, Michigan, i mange måneder og gjorde alt han kunne. Med det utgangspunktet kunne det ikke blitt bedre) er jo dette en Chevrolet Trialblazer hele veien”, var noe av det jeg skrev om denne katastrofen.
Til Kina
Men jeg har aldri spurt Lars om det var da han bestemte seg for å skifte beite. Med sin erfaring fra GMs Tech Center, som er et ganske trist høl, regner jeg med at han klarer å tilpasse seg den nye jobben sin også. I Shanghai ble han presentert som Vice President of Design, Volvo China.
En konseptbil fra eller til er greit nok – selv om, nok en gang, denne var lovende. Men med Lars Falk på plass i Kina, og mandat til å gjøre noe med designsavdelingen sin der, tror jeg vi kan starte en ny tidsregning for Volvo.
Og Volvos presseavdeling og designsjef Peter Horbury kan snakke så mye de vil om ”Masterpiece of Scandinavian Design” og at bilen er skapt for å skape ”et underbevisst behov” og ”gi en følelse av evig skjønnhet” og brukerfokusert og komfort bak og alt det som blir gjengitt på papegøynettstedene i ekko-spaltene i blader og aviser.
Falk og de folkene der, vet hva det dreier seg om, og jeg tror de kommer til å levere.