-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mini-Corvette fra Korea
Ray-endelsen er ikke ukjent på GMs drømmebiler. Stingray eller Manta-Ray for eksempel. Nå kommer en tøff liten koreansk Chevrolet med en Ray.
Mi-ray heter en spennende, åpen toseter som GMs koreanske Chevrolet-filial nylig viste i Seoul. Nå påstår de riktignok at Mi-ray betyr fremtid på koreansk, men de lurer ikke oss – her er det minner om gamle super-drømmebiler som skal hentes frem.
Generalen er mer forsiktig, han forsøker å fortelle at bilen skal minne oss om forsiktige biler som Corvair Super Spyder fra 1962, eller kanskje Monza SS fra 1963, men for meg er dette en gjenoppfriskning av heftige modeller som Bill Mitchells Corvette Manta-Ray fra slutten av 60-årene.
Samma det. Her har vi en riktig moderne sportsbil med masse kurver i alle retninger, som imidlertid på en eller annen måte faller sånn på plass, at det blir bra å se på.
Karbonfiber hele veien, med masse lekre innvendige detaljer i børsta aluminium. Når det gjelder drømmebiler som denne, får designerne virkelig boltre seg – særlig imponerer de to ”cockpitene” og setearrangementet.
Det tekniske er ganske morsomt, selv om beskrivelsen ikke er helt utfyllende. Men vi har i hvert fall en el-motor på hvert forhjul - de er på 15 kW hver.
Bak føreren sitter imidlertid en turboladet 1,5-liter med – sikkert – masse hestekrefter, vi blir bare ikke fortalt hvor mange. Den driver bakhjulene via en dobbelclutch-automatkasse.
Men om denne også lader 1,6 kWh-batteriene, aner jeg ikke, det står bare at de lades av regenererende bremsing. (Og en plugg i veggen antar jeg).
Men i hvert fall slår disse el-motorene inn både når det er spørsmål om mer aks, eller når ting skal stabiliseres – da reguleres kraften til høyre og venstre forhjul av en antisladd-computer.
På tross av masse detaljer som mangler i noe som høres spennende, ut sier Uwe Grebe, sjef for GMs Powertrain Advanced Engineering, at komponentene i dette systemet er en logisk utvikling av det GM allerede tilbyr i produksjonsbilene sine”.
Så mens vi venter på nærmere forklaring, får vi nøye oss med å si at Chevrolet, Korea, har kommet opp med en lekker liten drømmebil