Suzuki : Suzukis fjellklatrer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Suzukis fjellklatrer
Den er ikke lett å kjenne igjen, og det er nok heller ikke mye igjen av standardbilen. Den er bygget med ett eneste mål for øyet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Oppdatert 28/6 - se nederst

Det er sjefen for Suzuki Motorsport, Nobuhiro ”Monster” Tajima, som igjen gjør seg klar for å forsvare tittelen ”King of the Mountain” i det legendariske bakkeløpet, Pikes Peaks, hvor han har deltatt hvert år siden 1988.

Han har vunnet den største klassen en rekke ganger, alltid bak rattet på en Suzuki av et eller annet slag.

Årets bil kalles en Suzuki SX4, men det er nok ikke mye tilbake av originalen her. Bilen er bygget i karbon og kevlar på en spaceframe av stål.

Motoren er heller ikke av en type du vanligvis finner i en SX4 – denne er en 2,7-liters V6 som varter opp med hele 925 hester og et dreimoment på 890 Newtonmeter.

Racet går over en strekning på 19,9 km med 156 svinger. Starten er ved 2860 meter og målgang ved 4300 meter. Den store høyden på toppen tapper motoren for 30 prosent av energien, og førerne må tilføres oksygen for å klare trykkforskjellen.

Mer enn 150 førere stiller til start i årets løp, fordelt på 18 klasser. En av dem som hadde lyst til å kjøre var Petter Solberg, men han måtte legge planene på is foreløpig. Men en gang i fremtiden får vi sikkert se Spydeberg-ekspressen i aksjon opp Pikes Peaks.

Første nordmann i løpet blir han imidlertid ikke, både Martin Schanche og Thor Holm har deltatt i løpet med heftige biler.

Monster holder rekorden opp fjellveien med tiden 10 minutter og 1,41 sekunder. Den ble satt i 2007. Dermed er det kanskje på tide å krype under 10 minutter i år.

Tekniske data for Monster-bilen

Frame

Steel space frame

Cowl/wings

Carbon and Kevlar composite

Type

Twin turbo DOHC V6

Bore x stroke

92.0×77.0mm

Capacity

3071cc

Power

680kW/ 925 hp at 8750rpm

Maximum torque

890Nm at 5850rpm

ECU

MoTeC

Gearbox

Sequential 6-speed

Clutch

EXEDY Triple plate direct release

Front suspension

Independent by double wishbone

Rear suspension

Independent by double wishbone

Front brake

370 mm, eight pot ventilated disc

Rear brake

350 mm, eight-pot ventilated disc

Tyre

295/40 x 20-inch Falken ZIEX

Wheel

20 x 11J

Length

5200mm

Width

1960mm

Height

1580mm

Wheelbase

2818mm

Track

Front 1620mm / Rear 1610 mm

Race weight

1090kg

Weight distribution (f:r)

53:47

PS 28/6-2011:
"Monster" nådde målet om å sette en tid under 10 minutter. Med resultatet ble 9:51,278 tok han sin sjette strake seier i løpet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: