-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Formel 1 – den andre kampen
Man kan godt være enig i at Englands Grand Prix var spennende. Men den mest spennende F1-kampen avgjøres et helt annet sted enn på banen.
I slutten av denne måneden, eller kanskje litt inn i august, kommer tyske anklagemyndigheter til å gjøre sitt for å avgjøre Formel 1-businessens femtid. Da skal de nemlig avgjøre om Gerhard Gribkowsky skal tiltales for korrupsjon.
Blir han det, kan hele forretningskonseptet for virksomheten rakne, og vi har sannsynligvis en helt annen racingfremtid foran oss.
Historien er ikke enkel, men grovt fortalt slik:
Etter at et tysk mediehus, som ”eide” Formel 1 (100 års kontrakt, solgt av den øverste bilsportsmyndigheten FIA, med god hjelp av Formel 1-høvdingen Bernie Ecclestone) konket, ble selskapets interesser overtatt av Bayern LandesBank.
Var det noe den ikke ville, eller kunne, var det å eie et bilsportsirkus.
I 2005 solgte banken bilsportinteressene til et investeringsfirma som heter CVC. Prisen var 1,7 milliarder dollar. Denne Gribkowsky satt høyt oppe i banken og la hele handelen til rette for de to partene.
Nå sjekker påtalemyndighetene opp et agenthonorar på nesten 100 millioner dollar som ble betalt til flere Ecclestone-selskaper i forbindelse med overtakelsen, men spesielt er de interessert i å undersøke påstanden om at Gribkowsky skal ha mottatt 50 millioner dollar for å ha ordnet dealen.
Det antydes at disse pengene skal ha kommet fra agenthonoraret til Ecclestone. Ecclestone har hatt samtaler med de tyske myndighetene, men nekter å si noe om innholdet.
Slik det er i dag har 81 år gamle Ecclestone (bildet) fullstendig kontroll over sporten, først og fremst fordi han har klart å tenke kjappere enn de store teamene, og alltid ligget i forkant.
FIA er på sin side forholdsvis handlingslammet, selv om de har en viss innflytelse via Concorde-avtalen, som skal fornyes i slutten av neste år.
Denne regulerer blant annet hvor mye lagene skal betales – eller i praksis, hvor mye gevinst CVC skal sitte tilbake med.
Ting kan tyde på at FIA og de store lagene står meget tettere sammen nå enn på lenge. Det kan bety trøbbel for Ecclestone og CVC – særlig hvis CVC ser muligheter for å selge seg ut (to store internasjonale konsern har sagt de kan tenke seg å overta og CVCs eneste meningen-med-livet er å tjene penger til investorene, ikke nødvendigvis å drive med bilsport).
Men på den annen side har Ecclestone helt rett i at man trenger ikke noen Concorde-avtale.
”Det eneste interessante som står der”, sier han, ”er hva lagene skal ha betalt. Alt det andre styres av regler og bestemmelser. Så det eneste vi trenger er en avtale med hver deltaker og arrangørene. Concorde-avtalen er ikke noe magisk dokument, slik mange tror”.
Ting kan også tyde på at Ecclestone, som har vist seg som en glitrende splitt-og-hersk praktikant, er i ferd med å sørge for at lagene ikke er så veldig enige seg imellom heller.
”Ferrari, McLaren, Red Bull og Mercedes ser ut til å ha flere felles interesser enn de andre åtte lagene”, er en stadig mer vanlig observasjon.
Med andre ord, noen felles enighet som lagene viste for to år siden, da de var i ferd med å lage sin egen racing-serie og forårsaket at Max Mosley, FIA-sjefen, gikk av tidligere enn planlagt, er det ikke sikkert vi kan regne med.
Med andre ord, Bernie Ecclestone vil fortsette å styre sporten slik han har gjort i fem desennier dersom ikke jurister i Bayern finner på noe annet. Men hvis de beslutter at det er bestikkelser involvert i Gribkowsky-saken, og at Ecclestone er innblandet, kan vi regne med en ustabil Formel 1 fremtid.
Ecclestone selv er fullstendig ubekymret. ”Hvis jeg dør – eller kanskje heller, når jeg dør – vil noen andre dukke opp. Vi har en bra gruppe folk rundt oss nå som kan drive dette videre, uten problemer”, sier han til Financial Times.