Smart : Smarte materialer i Smart - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Smarte materialer i Smart
I Genève viste Smart en åpen konseptbil. Elementer derfra finner du i Frankfurt-konseptet også, men det er de nye materialene fra BASF som er av størst interesse.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

BASF er kanskje ikke det best kjente merkenavnet for de bilinteresserte. Sier jeg Glasurit er kanskje noen flere med. Tyske BASF sier de er verdens største kjemiske konsern, og de regnes som bilbransjens største underleverandør av kjemiske materialer.

Blant disse kjemiske materialene hører også billakk – og det er der Glasurit hører til. Men det er åpenbart at BASF gjerne vil bli kjent for hele sitt repertoar. Derfor har de flere ganger gått sammen med bilprodusenter om å presentere ”fremtidens bil”.

Hyundais i-Flow, Genève 2010, som nå er blitt i40, er en av dem. Stapp full av spennende materialer og løsninger for dem som brukte tid på å gå gjennom det hele.

I år har BASF teamet seg opp mot Smart og rekonstruert den velkjente ForTwo, der det nye er materialene, bruk av materialene og hva materialene kan brukes til. Vi snakker isolasjon, refleksjon, energistyring og vektsparing.

Taket er et typisk eksempel. Det er transparent, du kan se gjennom det, men det kan også brukes til å opplyse hele interiøret når det er mørkt – det hele ved hjelp av solceller og transparente OLEDs.

Det skal ikke mye lys til før disse solcellene fanger opp nok energi til å drive hele enterainment-systemet pluss tre vifter. I solskinn blir det så mye oppsamlet energi at du kan kjøre konstant kjølevirksomhet inni, mens bilen står parkert.

De spesielle LED’ene bruker forresten bare halvparten så mye energi som vanlige.

Så mens BASF håper at taket vil inspirere bransjen til å tenke nytt om å bruke strøm og lys på en smart måte, håper de at også hjulene skal inspirere.

Felgene er av plast, metoden er nesten klar for masseproduksjon og BASF sier at i denne dimensjonen sparer man tre kg per hjul samtidig som egenskapene vil være forbedret i forhold til vanlige konstruksjoner i enkelte tilfeller.

Styrken kan for eksempel økes uten ekstra vekt, ved å orientere forsterkende fiber korrekt.

Dette er garantert et av de elementene som virkelig vil fange populærpressens oppmerksomhet, for plasthjul er jo forholdsvis enkelt å forstå.

Men dersom noen forsøker å fortelle deg at dette er første gang, så kan du rolig minne dem på at Alpine og Michelin jobbet sammen om plasthjul på noen av Alpines rallybiler i slutten av 60-årene. De fungerte glimrende, men ble alt for dyre.

Dr. Christian Fischer heter BASFs mann som er ansvarlig for å lage gode demonstrasjoner av selskapets fremtidsprosjekter. Og han jobber for lavere vekt og lavere energiforbruk samtidig som komfort og ytelse skal bedres.

Han viser til for eksempel dører eller andre plater som alle vet kan bygges i for eksempel kullfiberforsterket epoxy. Poenget er bare at med BASFs teknikker og materiale, blir tørketiden så utrolig kort at komponentene kan bygges i samlebåndhastighet og i store volum.

Han peker på de spesielle setene der det finnes varme på spesielle punkter som er i direkte kontakt med kroppen. Disse varme-”knutene” sørger for at kroppen føler seg så varm at det blir mye mindre behov for å varme opp hele kupeen – påstår BASF.

Disse e-tekstilene brukes også i dørene og andre steder hvor det kan bli kroppskontakt, og er derfor med på å senke behov for større, energikrevende vareinnretninger.

Behov for kjøling nedsettes også ved hjelp av et ”varmeskjold” som legges på rutene og utsiden av bilen.

Skjoldet er fritt for metaller, derfor er det bare IR-stråler som nektes adgang, mens for eksempel radiobølger som brukes til GPS eller mobiltelefoner eller til trådløse bompasseringer, får passere fritt gjennom lagene.

Vi blir også bedt om å legge merke til overflaten på eksteriøret. Den spesielle hvite lakken (med minimale glassfragmenter, for å skape metallic-preget) har pigmenter som også reflekterer i stedet for å absorbere. Resultat, inntil 20 grader lavere oveflatetemp, sammenlignet med vanlig lakk, og inntil 4 grader lavere innendørs.

Det er nesten en hel bok nyvinninger om bord i dette samarbeidsprosjektet – ikke minst når det gjelder hvordan man kan bruke noen av disse materialene for rene designformål. 

Overflater med en mengde fasetter, for eksempel. Det gjør platene mer stabile selv om man går ned i tykkelse. 

Den Smart-utgaven BASF har fått tildelt til dette prosjektet er selvfølgelig eldrevet. BASF sier at med den energisparingen de viser her, og de kiloene som bilen har gått ned i vekt, alene er nok til å øke bilens rekkevidde med 20 prosent.

Men forbedringene høres egentlig omfattende og kostbare nok ut til at vi må smøre oss med tålmodighet før vi kan ta del.

 LES OGSÅ: Enda Smartere Electric

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: