-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Show for folket
Kvelden før den første pressedagen her i Frankfurt inviterte nok en gang VW-gruppen til fesjå for å gi oss det de kaller "et informasjonsforsprang".
Informasjonsforspranget er vel mest et påskudd. For når det samles til en blanding av sirkus, pyroshow og nyheter er bortimot 2000 mennesker til stede – riktignok er nok bare rundt halvparten journalister, men likevel er det en grei måte å suge til seg noen nyheter.
Up! and go
Volkswagen åpnet showet selv, og innhyllet i røyk føyk det småbiler rundt på den store gulvflaten. Det handler selvsagt om småbilen Up som kommer til Norge i mai neste år.
Bilen produseres i Bratislava og guttene med regneark i Harald A. Møller mener de kan selge 340 biler det første året den er på markedet.
Kanskje blir det enda mer spennende i 2013, da skal nemlig bilen komme i en helelektrisk utgave. Hva denne vil koste vet vi selvsagt ikke stort om, men Up med 60-hesters bensinmotor starter på 125.000 i innstegsversjonen. Da er en radarstyrt nødbremsfunksjon en del av standardutstyret.
Folk som reiser med tog til eller fra Frankfurts sentralstasjon, skal ikke være i tvil om at det er bilutstilling i by’n og hvem som ruler.
Volkswagen har overtatt nesten alt der, og dundrer på med up-reklamer. Noen ganske morsomme (”bare vindusplasser” for eksempel – det er jo ganske jernbanerelevant) mens andre krever for eksempel bibelkunnskap (”Med så mange Goliater, her har du en David”).
Det litt ironiske er at ved det største tårnet de hadde fått bygget utenfor stasjonen, var det også en iøyenfallende parkeringsplass for de ’flinke’. De virkelig miljøbevisste bilene. Og hva sto parkert der i all sin fargeprakt, i nattemørket. Jo – en Mitsubishi i-MiEV.
Ny Octavia
Så langt er den bare en konseptbil, men det er ingen tvil om at når Skoda nå viser sin MissionL, er den svært nær det en produksjonsklar ny Octavia vil komme til å bli.
Fortsatt holder Skoda seg trygt innenfor det vi kjenner fra før, samtidig som det absolutt er en vridning mot noe som fremstår som mer moderne i uttrykket – kanskje litt mer dynamisk, men for alt vi vet kan noe av dette flekke av før det blir ferdig til produksjon.
Fjesfiks
Det mest spennende fra Audi, tror vi i hvert fall, på denne bilutstillingen, er konseptbilen A2 – den ser ut som noe som faktisk kan fungere og ha noe for seg.
Like nyttig er kanskje ikke ansiktsløftet som A5 har fått. Vi skal ut å prøvekjøre denne om en ukes tid, så da kan du få et bedre svar på om det bare er kosmetikk for viderekomne, eller om det faktisk er gjort noe som også merkes når du kjører bilen.
Så vidt vi har klart å lese oss til handler det i all hovedsak om start/stopp, men vi lover å møte bilen med åpent sinn.
Merket som forsvant
Under Volkswagens tilsvarende evenement i Genève i fjor, fremførte de 80 år gamle Osamu Suzuki, Suzuki-sjefen, uten at navnene har noe med hverandre å gjøre, som et trofé. De skulle kjøpe aksjer hos hverandre, og så skulle de få til et lykkelig samliv.
Ikke ekteskap, men ganske fritt samliv. For eksempel skulle Zuki hjelpe VW å finne sin plass i India.
For noen måneder siden kunne Volkswagen fortelle at alle rykter om at samlivet holdt på å sprekke var det rene tøv. Sludder, sågar. Mens Suzuki selv fortalte japanske aviser at dette hadde så langt ikke ført noe bra med seg.
Og nå bekrefter VW splittelsen. ”Suzukis kjøp av Fiat-motorer hadde ikke vært en del av avtalens intensjoner” var visst årsaken.
Synd at ingen spurte hvor gamle Suzuki var denne gangen.
Ny 911
Porsche ble fremført som et fullverdig medlem av VW-gruppen, på linje med for eksempel Audi eller Skoda. På tross av at en melding sist torsdag om at den planlagte fusjonen igjen måtte utsettes.
Juridiske hindre måtte fjernes, umulig å si når sammenslutningen kunne skje, men antakelig ikke i år, men at man selvfølgelig holdt fast ved sammensveise-planene. Børsene reagerte spontant, Porsche raste 15, VW med innpå 7 prosent.
Det hele startet i 2008 da Porsche forsøkte å kuppe til seg hele VW-konsernet. Det ble slått tilbake, i stedet overtok VW halvparten av sportsbilprodusenten i 2009.
Fremdeles er det umulig å bli enige om verdien på den Porsche-delen som skal inn i selskapet og fremdeles sliter man med mulige rettssaker der ”gamle” Porsche kan beskyldes for markedsmanipulasjoner.
Men juridiske spissfindigheter hindret ikke at man kunne vise frem den nye 911 som vi får gleden av å kjøre i midten av november, og som dukker opp her i god tid til neste vårmønstring.
I anledning lanseringen rullet de inn hele historien med 911-modeller og viste nok en gang hvorfor originaler er nettopp det, og at selv om det er mesteren som kopierer seg selv, blir det ikke nødvendigvis alltid bedre.
Den nye ser absolutt lovende ut, og vi er ganske trygge på at den kjører enda bedre, men ikke mer sikre enn at vi ofrer oss og legger labbene på den så fort som overhodet mulig.
De lange navns aften
Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale, smak på det. Det er bare en måte å fortelle oss at dette er den mest ekstreme Gallardo noen sinne.
Selvsagt, som så ofte ellers når vi snakker «ny» Lamborghini handler det om noe som det ikke blir veldig mange av.
Bygget på basis av den svært suksessrike racerbilen fra serien som kalles Lamborghini Blancpain Super Trofeo. Den skal kun bygges i 150 nummererte eksemplarer.
Når vi sier bygget på, så mener vi det. Den nye Super Trofeo Stradale har samme tekniske basis som Gallardo Superleggera. Det betyr at man har hostet ut 562 hester av V10-motoren ved 8000 omdreininger, og momentet på 540 Nm ved 6500 o/min er sikkert heller ikke å forakte.
Kult for de som kan kjøpe en sånn bil er det også å merke seg at man har valgt å overføre samme tenningsrekkefølge som i racerbilen for å få frem den kule overlyden du hører i Super Trofeo-serien.
Girkassa er også den automatiskclutchende manuelle e-gir-kassa som betjenes med spaker bak rattet.
0-100 går unna på 3.4 sekunder og 200 nås etter 13,8. Toppfarten skal være 320 km/t.
Bugatti resirkulering
Det er ikke så alt formye å rulle ut av nyheter fra Bugatti.
Ikke at de bryr seg så mye om det, de lager bare en ny superdupersport, denne gangen i form av Veyron Grand Sport L'Or Blanc.
Her er det mulig å knuse både bil og porselen i en miks, uten at du må kjøre inn i Glassmagasinet for å gjøre det.
Bilen er nemlig et samarbeid mellom Königliche Porzellan-Manufaktur i Berlin, og skal være den første bilen i verden til å bruke porselen… merkelig at ikke noen har gjort dette allerede?
Årsaken skal være at Bugatti ønsket å se hvordan dette materialet kunne brukes i en superbil som skal gjøre 431 kilometer i timen – det er jaggu ikke lett å finne på noe nytt nå som det er bilutstillinger flere ganger i året.