IAA Frankfurt 2011
Designstudentenes kveld. Nattklubbmiljø og Chris Bangle, ex-designsjef hos BMW og fremdeles en superstar, er konferansier.
IAA Frankfurt 2011
Et annet forslag, en Mercedes-limousine, fra en student i Braunschweig, nærmeste nabo til Volkswagen, vant også en pris i VDA-konkurransen.
IAA Frankfurt 2011
Vinnerforslaget viser en bil uten bakhjul – gyroen holder den oppe. Liknende forslag så jeg på Arkitekthøyskolen for tre år siden, læreren syntes det var for radikalt, så det ble, dessverre, innført bakhjul på den.
IAA Frankfurt 2011
Sven Michaelis heter denne fornøyde vinneren.
IAA Frankfurt 2011
I Tyskland er det åpenbart lov å diskriminere på kjønn.
IAA Frankfurt 2011
Dette heter altså pressedag. Den dagen jeg ser noen journalister vise så stor interesse for det de driver med, skal jeg slutte i denne jobben.
IAA Frankfurt 2011
Ikke den minste detalj, går disse folkene glipp av. Peugeot 508 RXH bør føle seg beæret over all oppmerksomheten.
IAA Frankfurt 2011
I mitt forrige bildebrev skrev jeg at Opel ville aldri se et bra bilde av sin lille byelektriske bilscooter slik den opprinnelig var plassert. Det tok et døgn, så flyttet de den. Og vi kan ta et brukbart bilde.
IAA Frankfurt 2011
Renault viser at deres små by-elektriske snart er klare for produksjon. Både denne og fetteren fra Opel gjør Nils og Audis forslag så store og tunge at det er nesten vulgært. Og mens de transporterer mono, tar Renault og Opel en duo, på mindre plass og la
IAA Frankfurt 2011
En gruppe glade premievinnere. En eneste jente. Dette er fremdeles en macho-bransje.
IAA Frankfurt 2011
Det er lenge siden vi kunne kalle en USA-bil for et flak. Ciel fra Cadillac bringer hedersbetegnelsen tilbake.
IAA Frankfurt 2011
Bestiller du den skarpeste Corvetten kan du komme til fabrikken og bygge motoren selv. Disse herrene viser deg hvordan det gjøres.
IAA Frankfurt 2011
Politiet i området hadde en skrekkstand som skulle fortelle at det er farlig der ute i trafikken. Men den virkelige tragedien gikk opp for meg da jeg leste chassisplata. Dette er en ekte Lotus Se7en, og ikke en Caterham eller annen replica.
IAA Frankfurt 2011
Og siden vi er inne på eldre engelskmenn. Triumph vise sin nyeste kolleksjon utendørs. Det eneste som er synd med denne praktfulle Scrambleren, er at man ikke får skivebremser som ser ut som trommelbremser.
IAA Frankfurt 2011
Den tyske Lancia Stratos-nyskapningen, gjort av Pininfarina med aldrende Ferrari-komponenter (slik at den ikke kan bygges i noe antall), var også i Frankfurt. Hvorfor skjønner jeg ikke helt.
IAA Frankfurt 2011
Det er utrolig hva noen gjør for å få oppmerksomhet.
IAA Frankfurt 2011
Hadde virkelig Ur-911’en, den som het 901, visker på bakruta? Jeg må hjem og sjekke i brosjyren.
IAA Frankfurt 2011
”Jammen, jeg er jo så glad i biler”, sa han da jeg spurte.
IAA Frankfurt 2011
Hva gjør arrangørene når det blir ledig plass på et gulv? Jo, man kan jo for eksempel spørre Mazda om de har noen morsomme biler – selv om området er langt unna Mazda-standen. Dekorativt blir det i hvert fall, om ikke veldig relevant.
IAA Frankfurt 2011
Det var ikke bare Volvo som feiret 50 år (for P 1800). Renault gjorde det også, med legendariske R4. Og da kan man jo godt slenge med en Floride i bakgrunnen også, selv om den er tre år eldre.
IAA Frankfurt 2011
Noen talenter er helt åpenbare. Marcello Basilio plukket jeg ut lenge før juryen hadde sagt sitt. Han skal vi følge med på!
IAA Frankfurt 2011
Det er kanskje ikke Dacia man tenker først, hvis samtalen kommer inn på verdens største hekkspoilere.
IAA Frankfurt 2011
Hva er det som skulle hindre oss i å henge om et plasthjul fra BASF, designet og dekorert av Smart-folk, på veggen. Som kunst?
IAA Frankfurt 2011
Visste du at Dieter Zetschke, Mercedes-sjefen, er fra Trondheim?
IAA Frankfurt 2011
Den første publikumsdagen startet med en herlig oppvisning fra Greepeace.
IAA Frankfurt 2011
Og se her, hvordan de fornøyd henger og dingler i tauene sine. Der skulle jeg gjerne ha sett Frederic Hauge. Og hvor var Petter Stordalen?
IAA Frankfurt 2011
Men så hendte det noe rart. De gikk hjem til lunsj en times tid, og så kom de tilbake da politiet var klare til å fjerne banneret. De trengte hjelp til det også.
IAA Frankfurt 2011
Her er noe som aldri slutter å forundre meg. Dagen etter pressedagen er pin-selgere på plass med mengder av gårsdagens pressemateriale. En Avensis-pressepakke gikk ikke for mer enn 15 euro, mens en som hadde greid å rappe med seg 20 Porsche-CD’er ville ku
IAA Frankfurt 2011
Hvis det bare er journalister som deltar på lanseringene er det trist at så mange er så dårlig betalt at de trenger slike ekstrainntekter,
IAA Frankfurt 2011
Bæreposer er det derimot ikke SÅ stor etterspørsel etter.
IAA Frankfurt 2011
Noen som husker Gamle Steen & Strøm på Lille Juleaften? Rulletrappen til toppen av Mercedes hadde det enda travlere.
IAA Frankfurt 2011
Plutselig syntes jeg synd på lille F125. Det så ut som hun lå der nede og flakset med vingene sine, men ikke klarte å lette.
IAA Frankfurt 2011
I det forrige bildebrevet viste jeg bilde fra en teknisk presentasjon hos Conti. Mennesketom. Journalister er ikke interessert i slikt. ”Men publikum elsker slikt skrev jeg. Beviset er her.
IAA Frankfurt 2011
Også en før og etter historie. På pressedagen så utstillingen slik ut hos Mazda. To biler på gulvet og en på podiet fra denne vinkelen.
IAA Frankfurt 2011
Samme utgangspunktet på publikumsdagen. 6 biler på gulvet. Er det sånn at noen tror at journalister er allergiske mot biler?
IAA Frankfurt 2011
Fancy Bridgestonedekk for BMWs i-serie. Ikke spør om det styrer og stopper, det ser i hvert fall skikkelig i-serie ut.
IAA Frankfurt 2011
Typisk scene: toppdesigner har truffet et talent blant studentene. Internstip neste.
IAA Frankfurt 2011
God idé 1: Carport med solceller. Lad gratis mens du står parkert.
IAA Frankfurt 2011
God idé 2: Tablet docking-station i bilen. Da kan du hive ut alle de andre skjermene som bilfabrikkene sveiser på plass i bilen. Hvem trenger en fem år gammel skjerm, med fem år gammel software om fem år?
IAA Frankfurt 2011
Bentley er en liberal produsent som ikke gjør forskjell på sine ansatte. Selgeren går rundt med hvite vanter og vaskemiddel og pusseskinn. Da kan han jo gjøre noe fornuftig i ledige stunder.
IAA Frankfurt 2011
”Hei gørls. Det får’ke hjelpe om jeg er litt mager i hyssingen. Jeg fotograferer for Playboy, skjønner dere…”
IAA Frankfurt 2011
Noen hadde også med seg modeller …
IAA Frankfurt 2011
… mens andre hadde strødd rundt seg med portfolier.
IAA Frankfurt 2011
Noen vant mer enn en pris. 5.500 dollar forteller disse to rosettene.
IAA Frankfurt 2011
Og veggene var fylt av kandidatenes utkast.
IAA Frankfurt 2011
Men også VDA, messearrangøren, hadde en designkonkurranse. Denne premievinneren kom fra Japan – tegneseriepåvirkningen er åpenbar.

BILDEBREV: Designere (og Greenpeace) i sentrum

To store kvelder med designere og en morgen med effektiv innsats fra velregisserte Greenpeace. Det skjer virkelig ting etter at pressefolkene har fløyet hjem.

Publisert Sist oppdatert

Jeg er full av beundring for kolleger som klarer å gjøre unna Frankfurt-utstillingen på 5 timer, og som så klarer å si at ”i år var det dårlig med nyheter gitt”.

Vel, egentlig har de rett. De som fulgte med BilNorge hadde fått 96 prosent av alle nyhetene før portene til messeområdet åpnet. Men en ting er å se disse greiene på fotoshopet bilde, noe helt annet er det å sette tennene i dem.

Selv har jeg for lengst krøpet til diverse kors og bedt dem trykke på delete der jeg tidligere skrev om A2 og Up.

Men glem det. For meg er den andre pressedagen konsentrert om 24 timer med de som virkelig skaper noe i denne bransjen. Designerne. De som både klarer å formulere våre drømmer, og å sette dem ut i livet – uten at vi blir alt for skuffet.

På kvelden første pressedag er det en stor Designer’s night. Der møtes de alle sammen, de fleste uten peiling på hvor gamle kjente jobber.

Designere er mer mobile enn sigøynere, mer utro enn gamlekjæresten fra videregående (jeg kjenner en designer som har jobbet med konkrete prosjekter på 5 forskjellige designkontor på de siste 24 månedene).

Derfor er samtalene der veldig greie: ”Hei hvor er du nå?”. Eller dersom du har en senior-rolle i et studio: ”Hei, vi trenger noen nye folk, hva har du gjort i det siste?”

Veldig trivelig, men etter at Frankfurt-partyet flyttet til en av de grimmeste salene inne på utstillingsområdet, fiser festen ut allerede ved halvti – titiden. Men jeg skal si den fortsetter på byen.

Dagen etter, andre pressedag, er det et lite arrangement midt på dagen, der VDA, foreningen for den tyske bilindustrien og det tyske Designrådet deler ut noen priser til vinnere av deres konkurranse.

Og der sitter fem topp-designere fra viktige produsenter og er tvunget til å prate selvfølgeligheter i en time, mens de skulle vært nede på gulvet og promovert de nye bilene sine.

Men det er klart, en slik seanse må være pompøs, så da slipper ikke jurymedlemmene unna. Og for prisvinnerne (Japan, Kina og Tyskland) er det selvfølgelig stas å møte høvdinger.

Og så på kvelden slår Interior Motives til. Et spesialblad for interørdesign / biler som en gang i året har en stor konkurranse for studenter over hele verden. 8 klasser konkurreres det i, og det er tre utvalgte arbeider i hver klasse.

Så det blir mange studenter å hilse på og mange etablerte designere å snakke med – for hit kommer de, det er her de finner alt som er ferskt og spennende.

Og med BMWs tidligere designsjef, fremdeles myteomspunnede, Chris Bangle som konferansier, må det jo bli bra. Så synd at vi aldri har hatt noen norske med her. Jeg har sett skisser i mange skolers arbeidsrom som helt klart hadde gått gjennom dette nåløyet.

Her avsluttes ikke samværet ved halv ti-tiden, nei.

Første publikums dag bød imidlertid på noe helt annet. Greenpeace er glade i IAA, og godt kjent på utstillingsområdet. For dette må ha krevd planlegging.

Nydelig regissert og koreografert (og selvfølgelig strategiske hint til folk som kunne tenkes å filme, fotografere, twitre, skrive eller på annen måte publisere bragden) rullet det ut et kjempebanner fra taket av en av de største utstillingshallene.

Dette ble så etterfulgt at en gruppe rappellerende folk som gjorde det hele fast på nedsiden også slik at det hang ganske stramt og kunngjorde for et enormt publikum at Up kanskje ikke var helt up to date den heller (den drikker jo bensin, selv om det er små mengder).

Tre-fire timer hang den og de der, og både politi og arrangører lot til å ha et ganske avslappet forhold til det hele.

Ellers så jeg jo på noen biler, beundret ZFs kompakte nye 9-trinns girkasse, besøkte Paragon og så på nye løsninger for dashbord, snakket med norske industrifolk som har ideer som gjør at vi kanskje får en skikkelig norsk racerbil (dette er alvor som selv skeptisk/kyniske jeg tror på – mer om det i BIL i en kommende utgave) og forlystet meg som jeg gjerne gjør på en av disse bilutstillingene.

Du kan ta del i noe av det på de medfølgende bildene.

Powered by Labrador CMS