-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk Toyota-rekord på Ringen
Et morsomt eksempel på at den høyre munnen ikke vet hva den venstre sier. Dagen etter at Toyota setter ny rekord på Ringen med en elbil forteller Toyotas Tysklands-sjef at Elbil er tøv.
Toyota Motorsport GmbH lever i beste velgående, på tross av at Formel 1 er droppet, og på tross av ganske lav profil på andre sportsscener.
Men det skjer såpass mye der allikevel at jeg godt kan se for meg at plutselig en dag er de på plass i en eller annen gren – og mener virkelig alvor.
Selvfølgelig tilgir vi Toyota Motorsport (TMG) for å ha tatt en snarvei når målet var såpass morsomt. De hentet inn et Radical-chassis som de fikk e-Wolf til å endre for det nye formålet. (Og la oss nok en gang bevise at på BilNorge har du lest det meste før: her kan du finne litt om e-Wolf.)
Men drivlinjen mekket de stort sett selv, ved hjelp av komponentleverandører utenfra. Og hvorfor de gjorde det kan man selvfølgelig spørre om.
”Vi ønsker å lære litt mer om elektriske drivlinjer i ekstreme situasjoner,” sa Pascal Vasselon, TMGs tekniske sjef – uten akkurat å forklare hvorfor, og når, Toyota er blitt så interessert i ekstreme, rent elektriske drivlinjer.
Men så føyde han til på en måte som gjør at plutselig likte jeg Toyota veldig godt igjen: ”…og selvfølgelig ønsket vi også å sette en ny banerekord…”
Det alene burde være grunn god nok.
Og det skjedde uten problemer. Med 7 minutter og 47.794 forsvant Peugeots EX1 fra rekordlisten – og det så det dundret.
Mer enn ett minutt og ti sekunder ble rekorden fra april slått med. (les om den bilen her) At den mytiske 8-minutters barrieren også ble brutt, var selvfølgelig ekstra gøy.
Jochen Krumbach, som veldig gjerne kjører M3 på 24-timers løp her og der, satt bak rattet og brukte vanlige landeveisdekk. De to elmotorene trekker med 800 Nm, og bilen hadde en toppfart på 280 km/t.
Nå sier TMG at de skal begynne å selge denne teknologien neste år. Rob Leupen, som er TMGs sjef for Business Operations, legger til at han regner med å se deres elektriske drivlinjer på baner om ganske kort tid.
Og da er det jo ganske morsomt når Ulrich Selzer, han er sjef for Toyota i Tyskland (og hvor er det Nürburgring ligger, og hvor er det TMG befinner seg?) forteller en stor samling Toyota-forhandlere og journalister i München at:
”Etter all denne hypen rund elbiler har kundene endelig oppdaget i år at dette er biler til alt for høye priser som det slett ikke går an å få kjøpt. Hybrid-driften, som Toyota har tilbudt i 14 år, vil i de neste to år bli enda sterkere etterspurt”.
”I det kommende tiåret vil hybrid-systemene fullstendig erstatte forbrenningsmotoren hos Toyota”, regnet han med.
Siden vi bare kan glemme elbiler kan vi vel også glemme elbil-rekorden til Toyota da?
Jeg tror heller jeg vil glemme Selzer.
(Kanskje det kan hjelpe med en Alcaselzer (red.anm.))
SE REKORDEN PÅ VIDEO