Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 208

Peugeot viser 208

Småbiler er en viktig del av modellporteføljen til Peugeot. Nå lanserer de sin nye utfordrer i kompaktklassen – 208.

Publisert Sist oppdatert

For å tilfredsstille nye krav fra nye brukere, var det viktig å tenke helt nytt, sier Peugeot i sin pressemelding. Selvsagt har de tatt hensyn til suksessen de har oppnådd med modeller som 205, 206 og 207, og regenerert det beste fra disse til en helt ny småbil.

Kvantesprang
Prosjektet som har gått under kodenavn A9, er ifølge Peugeot det mest ambisiøse i selskapets historie med hensyn til tekniske nyvinninger. Man ønsket å skape et tydelig generasjonsgap fra dagens 207 til den nye 208.

- 208 er en ny illustrasjon på merkets prosjekt som ble lansert for to år siden, og representerer et nytt steg i Peugeots ønske om å drive seg selv mot en modernisering av hele bilparken, sier Xavier Peugeot, markeds- og kommunikasjonsdirektør.

- Med 208 har vi i Peugeot gitt oss selv et nytt ikon.

Sportslighet, komfort og effektivitet har vært nøkkelord i utviklingen. Målet var å lage en meget lett bil ved bruk av moderne materialer. Resultatet er en gjennomsnittlig vektreduksjon på 110 kg sammenlignet med 207, og hele 173 kg for letteste modell som veier inn på 975 kg.

Mindre, med mer plass
Den er aerodynamisk med en Cd på 0,29, og svært kompakt – 7 cm kortere og 1 cm lavere enn forgjengeren. Likevel er innvendig plass økt med 5 cm ekstra benplass i baksetet og 15 liter større bagasjerom.

Som 207 skal også 208 leveres i to forskjellige karosseriformer, med enten tre eller fem dører. Og som våre bilder viser er det ikke bare dørene som skiller disse modellene, men også en rekke detaljer i eksteriøret.

Interiøret er også flunkende nytt og moderne og bryter fullstendig med det vi har vært vant til å se i Peugeots småbiler. Instrumenter og kontrollorganer er plassert rundt et lite ratt, kombinert med et nedfellbart display med berøringsskjerm midt på dashbordet.

CO2-kutt
Med et gjennomsnittlig CO2-utslipp som ligger 34 g/km under 207, tar 208 ledelsen i sitt segment.

Moderne motorteknologi og bruk av e-HDi mikrohybridsystem på så godt som alle modeller, i tillegg til bilens vektreduksjon og aerodynamikk, bidrar til de nærmest dramatiske reduksjonene i utslipp.

Fire av fem modeller er utstyrt med siste generasjon Stop & Start (e-HDi). Dieselmotorene kan skilte med utslippstall fra 87 g/km, og ingen av dem overstiger 99 g/km.

208 tar i bruk en serie nye 3-sylindrede bensinmotorer, 1,0 og 1,2 VTi, som er svært effektive med utslippstall som starter på 99 g/km.

Det er benyttet 25 % grønne materialer i 208 – naturlige eller resirkulerte polymermasser. Ifølge Peugeot er de verdens første til å produsere bakre støtfanger og vifte i et slikt materiale. Produksjon av støtfangeren alene skal sørge for en besparelse på 1600 tonn drivstoff i året.

Peugeot 208 er klar for Norge og resten av Europa våren 2012. Vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer i god tid før lanseringen.

SE SJEFSDESIGNER GILLES VIDAL I EN KREATIV FASE

Powered by Labrador CMS