-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skilt ved fødselen
Med samme motor, men forskjellig utgangspunkt, møtes Volvo, Peugeot og Ford til kamp om familiens gunst!
Først publisert i Bil 10-2011.
Mitt første virkelige møte med en dieseldrevet familiebil var fatterns Opel Rekord 2100 D. Den med sånn omvendt luftscoop på panseret og 60 hester levert fra en 2068 kubikkcentimeter sugediesel som kastet den fra 0-100 på 23,6 sekunder.
Mye har skjedd, men det er et godt eksempel på at små dieselmotorer i ganske store familiebiler ikke er et så nytt konsept som mange hevder.
Den mest anvendte, og minst like anvendelige 1,6-literen med opprinnelse fra PSA, finnes i en rekke biler. I tillegg til opphavet Peugeot og Citroën – finnes den også hos Mini, Ford, Volvo og Mazda.
I år har den også fått en kjærkommen oppdatering, som har økt antallet hestekrefter med et par nye føll, men mer viktig, dreiemomentet til 270 Nm. Det har gitt det lille ekstra som gjør at motoren faktisk fungerer overraskende godt selv i en stor bil som Volvo V70.
Selvsagt blir ingen av disse bilene noen fartsmonstre, men en norsk trafikk der høyeste tillatte hastighet er 100 kilometer i timen, der trenden snarere går mot en reduksjon enn en økning, skal man snu capsen på bensinhuet bak frem for å kunne hevde at det er altfor lite.
Samtidig anbefales det å ta en prøvetur med denne motoren før du handler, det gjelder kanskje særlig for Volvo V70. Ikke fordi den er spesielt mye tregere enn de to andre bilene i testen, riktignok litt tyngre. Det er mer følelsen av å sitte i en virkelig stor bil, men uten at den helt svarer på den måten hodet ditt forventer.
LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Peugeot 508
- Volvo V70
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Mondeo
- Testvurdering og poeng Peugeot 508
- Testvurdering og poeng Volvo V70