Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3
Nissan Pivo 3

Nissans tredje Pivo

Da Nissan viste sin første Pivo i 2005 var den helt hinsides. Sci-fi’ere gikk det ikke an å få det. Nå har fremtiden rykket nærmere, Pivo 3 begynner faktisk å bli interessant.

Publisert Sist oppdatert

Vi merker det på Nissan også. Mens 2005-utgaven var designet i Nissans mest avant garde designstudio, i den mest virkelighetsfjerne delen av Tokyo overhodet, og Pivo 2, i 2007 på mange måter fulgte opp det samme ”nå har jeg røyka sokkene mine” preget, er faktisk Pivo 3 noe vi kan se på som Nissans by-elektriske fremtid.

Dette skrev vi om Pivo i 2005

Her er Pivo 2 fra 2007

Det skal jo føyes til at andre fabrikker har hjulpet oss til å godta flipper som dette:

Renaults Twitzy, Peugeot Bb og tandem-pod’en til Opel fra Frankfurt i år, har alle sammen vært med på å venne oss til tanken på noe underlig som vi skal flærre gjennom den tette bytrafikken med, om noen år.

LES: Et blikk inn i fremtiden

LES OGSÅ: Bebe fra Peugeot

SE: GMs fremtidsvisjoner

Pivo 3 begynner å nærme seg en komplett bil av utseende. Det er litt skuffende, den er ikke akkurat helt sprø mer. Faktisk kan man, uten å anstrenge seg veldig, se litt Leaf i denne bilen – vi snakker med andre ord om Leafs rampete lillebror.

Ikke veldig rampete heller, forresten, fordi den er full av fornuftige løsninger. Men for det første, selvfølgelig beregnet på enslige eller par, og når jeg sier hippe, så mener jeg hippe – som i kule – metrocity-beboere inne i en ikke altfor fjern fremtid.

IWM + AVP
Så kommer alt det praktiske. 3 meter lang, 1 + 2 seter, med IWM hele veien – du visste ikke det nei – In Wheel Motors! – kan den foreta U-svinger på bare 4 meter – det finnes altså ikke den lille blindveien du ikke kan snu direkte i.

Her styrer du altså med IWM’ene og ikke ved å dreie på hjulene.

Et spesielt selskapstricks er AVP! Automatisk Valet Parkering betyr det (du visste ikke det heller, nei…) – med andre ord, du forlater den ved den parkeringsplassen som indikeres på navigasjonssystemet.

Derfra finner den selv automatisk sin plass på anlegget, der den ikke bare parkerer, men også får pupp.

Når du kommer tilbake gir du den bare et signal på tenningsnøkkelen – eller hva vi nå skal kalle smart-kommunikatoren, og bilen kommer kjørende, fulladet og fornøyd, til der du står.

Det eksteriøre er jeg ikke veldig begeistret for, forgjengerne var mye spenstigere, denne virker egentlig litt tung, med ganske markerte overflater og en front som ikke er blant de mest dynamiske jeg har sett i det siste. Fotgjenger-beskyttelse-vurderinger kanskje?

Handy Robot
Innvendig har jeg derimot få innvendinger. Sømløse overganger mellom de forskjellige organene og en skikkelig senterkonsoll der selv de over 50 kan se det de har behov for å se på et display av sjenerøse dimensjoner.

Og selvfølgelig har vi vårt Robotic Agent interface fra Pivo 2, han smartingen som vet hvem som er om bord og hva vedkommende foretrekker. Fra seteposisjon til ettermiddagssnacks.

Snø-hvitt og EV-blått er den innvendige fargeskalaen, og de store, glatte overflatene gir skikkelig romfølelse – ser det i hvert fall ut som, på bildene.

Nissan avslutter presentasjonen av denne konseptbilen som blir en sentral attraksjon på den kommende Tokyo-utstillingen, med noen ord som tyder på at denne, eller noe lignende allerede er programmert inn i selskapets fremtidige elbil-strategi.

Det er ikke meg imot. Disse speisa urban-podene er noe jeg ser frem til som virkelige nyskapninger.

Men kan jeg be om, var det mulig, å få en i en cabriolet-utgave?

Powered by Labrador CMS