-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
From Australia with Love
Nå begynner Chevrolet Cruze virkelig å bli en verdensbil. Holden har foretatt massive inngrep for å tilpasse den Down Under.
Cruze er jo ikke akkurat noen nykommer. Debuterte i Paris 2008 og på markedet tidlig i 2009. Nå har Australia også bestemt seg for å hente hjem denne koreanske amerikaneren, men ikke uten videre.
Det første de gjorde var faktisk å gi den en ny hatch-form. Modellen er lansert nå i november, og denne gang ble designen gjort i Holdens eget studio i Port Melbourne, under ledelse av Martin Love.
Også dette skal bli en bil som skal selges over hele verden, men Love har allikevel garantert at han har klart å legge inn en god dose Holden DNA i den nye bilen.
Men det ble gjort mer, for Holdens nye versjon deler tross alt plattform, drivlinjer og utvendige mål med originalen.
Først etter 140.000 kilometer lokal testing og flere inngrep er hatch-utgaven nå erklært brukbar for det tøffe kjøremiljøet der, slik at man kan sette et Holden-merke på bilen.
Kraftigere bøssinger i opphengningen, også den bakakselen med Watts-linken som leveres med 1,4 liters iTi-motoren.
Så har man omkalibrert motor- og girkassestyringen for utgavene med 6-trinns automat, for å gjøre den både mer presis og sørge for bedre flyt når det skiftes ved lavere hastigheter.
Siden man har styrket deler av karosseriet, spesielt rundt den store bakluken, har vekten økt med 14 kg.
Det, sammen med omkalibreringen, har vært med på å øke CO2-utslippet for 1,4 iTi-motoren litt, men for alle de andre drivlinjene er utslippet uendret i forhold til ”standard”utgavene.
Det er imidlertid foretatt andre endringer som burde kunne merkes, også på forbruket. Et nytt AC-anlegg med clutch i kompressoren, slik at den ikke trekker kraft når den ikke er i bruk.
Ny aerodynamikk, forsiktige finner bak, er med på å senke luftmotstandskoeffisienten til 0,329 samtidig som løft på bakhjulene minsker.
En rekke støydempende matter er limt på råkarosseriet etter omfattende NVH-analyser, der det har vært jobbet masse med resonans og frekvenser. Dette har vist seg så vellykket at det er en av forbedringene som nå innføres på Cruze-modeller for hele verden.
Australia har også utviklet et annet tilbud som sikkert store deler av resten av verden også vil være interessert i.
Vanligvis er bilen bare utstyrt med en pumpe, dersom et dekk skulle punktere. Det er ikke bra nok for villmarken, så Holden-folket har konstruert en ny plass for et fullverdig reservehjul uten at det har ødelagt all bagasjeplass.
413 liter rommer et standard bagasjerom, med Holden-løsningen er det på 325 liter – fremdeles respektabelt, pluss spesielle små rom rundt reservehjulet.
Spesielt utstyr, for eksempel takgrind, er utviklet for Holden-utgaven, akkurat som de har designet en spesiell slepekrok, enkel å installere, sammen med et helt nytt kabelsett for tilhenger-tilslutning.
De tenker praktisk disse australierne.