-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bilen som i-Phone
Toyota feirer ti års jubileum for sin levende bil med en i-Phone på fire hjul på årets Tokyo-utstilling.
Fun-Vii heter en av de morsomste konseptbilene på årets Tokyo-utstilling.
Det er i prinsippet en bil med en type smart-fon berøringsskjerm både som eksteriør og interiør.
Vi snakker om en bil som også kan brukes som et gigantisk display som du kan styre akkurat som du vil.
POD
Det som er litt morsomt, og jeg aner ikke om Toyota husker såpass langt tilbake en gang, er at det er nøyaktig ti år siden de viste en konseptbil de kalte POD.
Navnet er forresten også litt morsomt, iPod ble også lansert i oktober 2001, ikke vet jeg om Toyota aller Apple var først ute med å bruke denne betegnelsen.
Men i Toyotas tilfelle var navnet et akronym, det sto for ”Personality on Demand” og var et system utviklet sammen med Sony som besto av et antall led-lys i fronten som skulle gi uttrykk for bilens, eller eierens, sinnstilstand.
Interaktiv
Nærmet eieren seg bilen, blinket den fornøyd med varme oransje lysstriper. Bråbremset du, var det masse sinte røde lys. Gjorde du noe uventet, som å svinge uten å bruke retningsvisere, var det lysene over den ene lykten som blinket, akkurat som om den løftet på øyebrynet.
Ti forskjellige ”sinnstilstander” var programmert inn, både farger og plassering av lysene (munn, nese, øyne) ble brakt i aktivitet. Og i tillegg var det montert en antenne bak på bilen. Den kunne begynne å vifte, akkurat som halen på en hund.
Det ble sett på som en billig gimmick den gang, men nå i ettertid kan vi nok inkludere den som en forgjenger på dagens interaktive biler.
Funn-Vii
Slik Fun-Vii opplagt er. Selv om hovedvekten selvfølgelig legges på mulighetene for hvordan du selv kan style bilen din, både utvendig og innvendig, inneholder den også en rekke andre finesser. For eksempel muligheten til å linke seg opp mot andre biler, sanntid varsling av farer og muligheter til hele tiden å oppdatere den soft waren som kontrollerer bilens dynamiske egenskaper.
Men de detaljene kommer nok til å drukne i hvordan du kan få bilen din til å se ut som et stort Gratulerer-med-dagen-kort, eller som reklame for en ny kaffetrakter – med levende bilder, eller som et frieri under balkongen til din spesielle Julie.
Innvendig er det også en rekke muligheter. Du kan få opp avisen i stort format på dørsiden for eksempel, eller bade det hele i en skimrende nordlysaktig lysdesign.
Bilen selv, i den grad man ser den, ser helt grei ut. Det er åpenbart i overflatene man har brukt fantasien denne gang. Uten effekter ser den ut som en nydelig, kølsvart kullklump – ikke ulik noen av de Edag-konseptene vi har sett på bilutstillinger de siste årene.
Edag brukte også den svarte overflaten som display, men de nøyde seg med en avansert form for signalisering.
Toyotas forslag er et vanvittig morsomt tivoli, spørsmålet er bare hvilke bestemmelser i veitrafikkloven som dessverre kan begrense disse mulighetene.