-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Italiensk Dodge
En av de største nyhetene på den kommende Detroit-utstillingen er at Alfa Romeo endelig er tilbake på det amerikanske markedet. Dodge Dart heter den.
Nå er det en sannhet med modifikasjoner å påstå at dette er en Alfa. Den nye Dart er designet i USA, interiøret later til å være ekstremt USA, og det hele skal bygges i USA.
Men Chryslers nye overordnede, Fiat, er allerede i full gang med sitt globale program, og her ser vi en Giulietta-arkitektur, breddet og forlenget, som skal danne grunnlaget for den nye bilen.
De første teaserbildene er sluppet. Det lille vi ser av eksteriøret forteller i hvert fall at det dreier seg om fire dører og spennende lykter.
Og interiørbildene forteller om masse muligheter til å manipulere displayet, til å engasjere noe de kaller ”racetrack” lys som innrammer hele instrumentpanelet, som byr på en 8,4-tommers berøringsskjerm – største i klassen (og her betyr virkelig størrelsen noe).
Det fins input-kontakter rundt i hele bilen så alle kan koble til de elektroniske dingsene de har med seg, og Dart har et hanskerom stort nok til at man kan legge iPaden dit.
Jeg går ut fra at bilen har andre egenskaper også. Motorutvalget starter med Fiats 1,4-liters MultiAir turbo (skulle ikke forundre meg om de starter med et Abarth-nivå på 160 hester med en gang der) i tillegg til Chryslers egne Tigershark-motorer på 2 og 2,4 liter.
Vi finner dem blant annet i årets Caliber, på henholdsvis 158 og 172 hk. Men med et visst innslag av turbo, byr den siste gjerne på 285 hester, da begynner vi virkelig å snakke Alfa-land.
Denne bilen dreier seg om å sette sin egen stil, sier pressemeldingen. Og det gjør man ved ikke bare å kunne velge mellom tre motorer, men også tre transmisjoner og seks forskjellige hjul. I tillegg til 12 utvendige fargemuligheter og 14 forskjellige interiørmuligheter.
Og så begynner listen over MoPars spesialutviklede stylingelementer. Den listen skal bli lang.
På den seriøse siden blir det føyet til at 68 prosent av bilen består av høyfaste stålkvaliteter, det antydes med andre ord at bilen blir ganske lett.
10 airbags og en rekke elektroniske hjelpemidler, blindsonedetektor og ryggemonitor er også forholdsvis enestående i dette segmentet.
Selv om bilen skal hete 2013-modell er ombyggingen av Belvidere (Ill.) fabrikken i full gang. 600 millioner dollar skal investeres i denne. Fiat mener alvor med sine amerikanske venner.
Hvor lenge varte forresten Dart-navnet forrige gang? Fra 1960 til langt oppi 70-årene. La oss ønske det velkommen tilbake.
Hvis du vil følge med på hva som skjer med denne er det lagt ut en egen teaserside her: