-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1,75 kg per hest
Den nederlandske sportsbilprodusenten er klar med en ny modell – møt Donkervoort GTO.
Første gang vi skrev om Donkervoort på BilNorge.no, var vel i forbindelse med Genève-utstillingen 2007, hvor de lanserte sin D8 GT.
Siden den gang har de både satt runderekorder på Nordsløyfa og utvidet porteføljen med en lukket modell, men nå er Joop Donkervoort og hans team klar med noe helt nytt igjen.
De har brukt to og et halvt på å utvikle sin nye GTO i lille Lelystad, og de har samarbeidet tett med Audi Quattro GmbH.
Fra hjul til veltebur
Utseendemessig skiller den nye modellen seg ikke vesentlig fra det vi har sett tidligere herfra, men de hevder selv at bilen er kliss ny, den deler bare 5 prosent komponenter med D8 270RS og rundt 30 % med den nyere GT.
GTO er større enn sine forgjengere, omtrent 35 cm lenger og 15 cm bredere. Det var en dyd av nødvendighet for å få skohornet inn motoren i lengderetningen.
Det er den 5-sylindrede TFSI-motoren fra Audi (blant annet TT-RS) som er tilpasset den nye modellen. I GTO yter den fra 340 til 400 hester, med et dreiemoment på 450 Nm som er til disposisjon fra omkring 1600 omdreininger.
LES: Vår prøvekjøring av Audi TT-RS
Ekstra pulver
De 25 første eksemplarene av GTO er spesialdesignet og utstyrt med en 2,5 TFSI-motor som er 30 kg lettere enn standardutgaven. Denne besparelsen er oppnådd ved vektreduserende inngrep på en rekke områder, foretatt i nært samarbeid med Audis ingeniører.
Dashbordet i spesialutgavene er utstyrt med en bryter som aktiviserer en spesiell racingmodul, og med denne øker effekten umiddelbart til 400 hestekrefter.
En annen nyhet ved denne modellen, er at den som første Donkervoort har traction control. “Men den er bare for bruk i regnvær!” sier produsenten.
Space tech
Den nye bilen veier rundt 700 kg, og man har holdt vekten nede ved å lime paneler av karbonfiber på rørrammen.
Som et eksempel på avansert konstruksjon nevner de at sidedøren, som er støpt i én enhet, inkludert hengsler, og veier 980 gram, tåler sidekrefter på 1500 kg og at hengslene tåler en belastning på 1100 kg.
Nær halvparten av de 25 spesialutgavene ble solgt da Donkervoort inviterte europeiske entusiaster til en sniktitt på nye GTO.
Produksjonen av de 25 spesielle starter tidlig i 2012, og de første skal etter planen leveres innen sommeren.
De første “standardutgavene” skal i produksjon fra 2013, og Donkervoort antyder en pris på mellom 100.000 og 150.000 euro, pluss avgifter.