-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda viser ny Acura NSX
Entusiaster verden rundt går og venter på en ny Honda NSX. I Detroit får vi et innblikk i fremtiden, og den virker lovende.
Den siste NSX rullet av samlebåndet i 2005 etter 15 år på markedet, og siden har mange håpt at den skal gjenoppstå.
Den populære sportsbilen markedsføres under luksusmerket Acura i USA, og derfor er det et Acura NSX Concept som står på scenen i Detroit. En forsmak på hva vi kan forvente når en nye Honda NSX lanseres om cirka tre år. Hvis responsen blir som ønsket.
Verdensbil
Den skal utvikles av Honda R&D Americas og produseres i Ohio. –Men, sier Honda-ledelsen, den er utviklet for entusiaster over hele verden.
Sist vi så en forsmak på ny NSX, under Detroit-utstillingen i 2007, var det en bil med en svær V10 montert under et langt panser. Den falt ikke i særlig god smak hos NSX-entusiaster.
Bilen vi nå ser er bygget av lette materialer, og den får en midtstilt V6 bak de to setene. Med hvor mange hester får vi ikke vite, men bilen skal utstyres med ny teknologi - som Sport Hybrid SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive) firehjulsdrift.
Systemet anvender to elmotorer som kan sende positivt eller negativt moment til forhjulene i svinger for å utnytte kreftene optimat. Honda påstår systemet skal gi kjøreegenskaper man ikke har opplevd maken til tidligere.
Balansert
V6-motoren arbeider sammen med en dobbelclutch girkasse med innebygget elmotor som skal gi ytelser i superbilklassen.
I stedet for å gi bilen en stor motor med masse krefter, er altså Honda mer opptatt av å balansere kreftene med lav vekt og et sportslig chassis for å oppnå maksimal kjøreglede – samme ide som lå bak originalen.
- Som på den originale NSX vil vi uttrykke høye ytelser gjennom avansert ingeniørkunst. Selv om vi fokuserer på kjøreglede, er vi opptatt av å skåne miljøet på best mulig vis, sa Takanobu Ito, President i Honda Motor Co. da han avduket konseptet.
Jeg er ikke sikker på om miljøaktivistene vil bifalle dette, og heller ikke om de som kjøper en ekte sportsbil er spesielt opptatt av hvilke fotavtrykk de legger igjen.
Men det ser ut som Honda er inne på mer riktig spor denne gangen enn for fire år siden,