-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hot Lincoln
MKZ-modellen til Lincoln var helt klart den hotteste nyheten i Detroit. Så hot at det begynte å ryke av den.
Lincoln ligger helt på bunnen av amerikanske salgsstatistikker. Det akter Ford å gjøre noe med, og konseptbilen MKZ er et eksempel på hvordan de ser nobel-merkets fremtid.
Men alle håper selvfølgelig at elektronikken skal bli litt mer pålitelig når det går mot produksjonstid – hva som gikk galt ved åpningen av Detroit-utstillingen har vi ikke fått vite, men det kom i hvert fall tydelige røykskyer fra døren på førersiden da bilen skulle avdukes.
Ting kan nemlig tyde på at det er ganske mye elektronikk i denne bilen. For eksempel skal vi få tilbake en transmisjon som er styrt av trykk-knapper. Det har vi ikke sett siden Chrysler forlot slik oppskrift en gang i 60-årene.
Hva og hvordan vet vi imidlertid ikke, Lincoln venter til New York utstillingen ved påsketider før de forteller oss detaljer om den kommende produksjonsutgaven.
Ruster opp
Men in Detroit manglet det heller ikke på store ord. «Her presenterer vi ikke en ny bil, vi presenterer et nytt varemerke», sa Derrik Kuzak.
Han er sjef for Fords globale produktutvikling – og fortsatte med at «nå skal Lincoln oppfinnes på nytt» – og ingen skulle være i tvil om at denne gangen mente Ford alvor.
Stikkordet er selvfølgelig luksus og merkespesifikt design. Til å få gjennomført det er det nå opprettet en egen Lincoln-gruppe på 180 personer i det nye designsenteret i Dearborn.
De har åpenbart greid å få tilbake grillen med splitt-vinge motivet som var så fremtredende på Lincoln Zephyr fra 1938. De har også lagt inn et enormt glasstak som også kan trekkes tilbake slik at man ikke bare får inn lyset, men også masse frisk luft hvis man ønsker det.
Selv om det ikke er sagt noe om drivlinjen vet man at denne konseptbilen sitter på en flunkende ny plattform som inneholder avansert, elektronisk styrt opphengning, som kan ta en rekke forskjellige motor-, både -størrelser og -retninger, og som kan levere både forhjuls- og firehjulsdrift.
Akselavstanden på den modellen som ble vist i Detroit er på litt over 284 cm (midt mellom en 3-serie og en 5-serie), og med innpå fem meter er den lenger enn dagens MKZ. Men, som sagt, detaljer må vi vente med et par måneder ennå.
At det er viktig for Ford å få et seriøst inngrep i denne delen av markedet er åpenbart. Nærmere 15 prosent av det amerikanske markedet fylles opp av såkalte luksusbiler – der Lincoln helt klart hører hjemme.
Ikke bare er det amerikanske totalmarkedet økende, på full fart tilbake mot 16 millioner biler – men luksus-segmentet øker også. Her er det både penger og prestisje å hente.