-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første bil i 1905
Få av verdens bilfabrikker kan skryte av mer enn 100 års erfaring med bilutvikling og produksjon.
Skoda ble grunnlagt i 1895 av to herrer ved navn Vaclav Klement og Vaclav Laurin under navnet Laurin & Klement – eller forkortet til L&K. De startet med produksjon av sykler i 1896, og første motorsykkel kom i 1899.
I 1905 lanserte de den første bilen, L&K Voiturette Type 1. Den hadde en tosylindret motor med 7 hk og toppfarten var 40 km/t. Bilen ble en salgssuksess og sikret firmaet en stabil posisjon i det internasjonale bilmarkedet som da var i sin spede barndom.
Senere lanserte L&K en rekke bilmodeller, og bygget under første verdenskrig blant annet ambulanser og militære lastebiler. Tidlig etter første verdenskrig – fra 1920 – kom sivil bilproduksjon i gang igjen og man eksporterte i 1920-årene biler over hele verden – fra Japan til Mexico i tillegg til Europa. Blant annet leverte L&K biler til den japanske keiserfamilien.
Fra 1925 fikk bilene navnet Skoda, etter fusjonering med det store industrikonsernet Skoda som holdt til i tsjekkiske Pfilzen (der pilsener-ølet opprinnelig kommer fra!). Skoda hadde da hele 30 000 ansatte og produserte alt fra hestevogner til maskiner av mange slag, verktøy og stålprodukter i størrelse helt opp til store lokomotiver.
En rekke bilmodeller så dagens lys frem til annen verdenskrig. Under krigen ble produksjonen av biler avbrutt – men kom i gang igjen i 1946. Da ble blant annet 50 nye Skoda personbiler eksportert til Norge ved at representanter for det norske forsvaret hentet bilene på fabrikken og kjørte dem hjem via Tyskland og Danmark.
I 1950-årene ble det solgt flere tusen Skoda-biler i Norge på enklere kjøpetillatelse fordi Norge hadde byttehandel-avtale med østeuropeiske land. Vanlig salg av personbiler var strengt rasjonert her i landet frem til 1. oktober 1960.
Våren 1991 kjøpte Volkswagen-konsernet Skoda-fabrikken av den tsekkiske stat. På det tidspunktet bygde fabrikken 60 000 biler årlig. I 2011, 20 år senere, bygges nærmere 900 000 Skoda-biler i Tsjekkia, Russland og Kina. Fabrikken i Tsjekkia har full produksjon syv dager i uken, den stoppes bare tre og en halv time hver søndag for vedlikehold…