-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
10 kompakte familiebiler
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
Først publisert i Bil 11-2011.
Derfor tok vi med oss ti konkurrenter i Golf-klassen utstyrt ned nordmenns favorittmotor - diesel med rundt hundre hestekrefter.
I Norge gjør avgiftsystemet, i kombinasjonen med vår interesse for å ta med oss mye når vi skal på tur, at vi ofte velger litt større bil enn vi strengt tatt trenger i hverdagen. Prisforskjellen fra småbilene og opp til denne klassen er ofte ikke så stor, men akkurat her utgjør steget opp en hel del når det gjelder plass og komfort.
En av de åpenbare endringene om har skjedd i denne klassen de siste årene er en klar oppgradering av komfort og kjøreegenskaper. Flere av bilene i testen imponerer med gode seter, avansert utstyr og lavt støynivå.
Kompakt for familien
Andre viser at du kan få en kompakt familiebil med bra egenskaper for rett over 200.000 kroner. En bil som strengt tatt holder fint for en familie på fire, selv om man skal reise på ferie.
Svært mange av testbilene finnes også som stasjonsvogner, for den som ønsker litt mer plass og fleksibilitet - men studerer du mål og tekniske data vil du bli imponert over hva du kan finne i denne klassen.
Så langt i år er nært 30.000 nye biler registrert i dette segmentet, det betyr at hver tredje nybil er en kompaktbil. Det sier også noe om hvor viktig det er for både importører og forhandlere å ha en konkurransedyktig bil i klassen.
Tøft på toppen – tett i bunnen
Utviklingen i kompaktklassen er svært rask. En bil går fra å være nyskapende og velkjørende, til å bli kjedelig underutstyrt og traust på noen få år. Livssyklusen er kortere og tiden mellom ansiktsløftningene er tettere.
Vår test ble svært tett i toppen, mens forskjellene blir stadig større jo lenger ned på lista du kommer. Vi lot oss overraske, fascinere, skuffe og glede gjennom testdagene. En ekte sammenligningstest som denne gjør at fordommene får prøvd seg, og skuffelsene kommer overraskende.
Som poengfordelingen viser er det nesten større kamp om å komme seg unna bunnene, enn forskjellene mellom de beste. For at du skal beholde spenningen helt til slutten starter vi på bunnen og ender med vinneren.
Tre på toppen
Ti sjåfører og like mange biler gir utfordringer, men også et bredt grunnlag for vår vurdering av bilene. Til tross for ulik bakgrunn og preferanser er det likevel interessant å se at noen biler raskt havner i toppdiskusjonen, andre i motsatt ende av skalaen.
Kanskje er du allerede forbannet, skuffet eller irritert over at «din» bil ikke havner på topp tre? Det kan kanskje være fristende å trekke en rask slutning, nemlig at biljournalister er langt over gjennomsnittlig opptatt av styrefølelse, sportslighet og annet som kan puttes inn i kjøregledebegrepet.
Vi er sikre på at du som leser Bil ikke er så annerledes enn oss - du liker å kjøre bil, du er interessert i å kjøre bil og du velger bil på bakgrunn av en kombinasjon av rasjonalitet og pasjon. Vår poengskala ivaretar begge hensyn, og vi ser at testførernes opplevelser blir understøttet av de målingene vi foretar oss.
Valgets kvaler
Når bil skal kjøpes, enten det er ny eller brukt, er det viktig å ha tenkt gjennom hva som er viktigst for deg. Ingen av de 10 bilene er best på alt. Vil du ha mye utstyr må du betale for det.
Er plass det viktigste, eller går du mer for design? Noen merker sier mer om hvem du er, andre signaliserer kanskje hvor lite bil betyr for deg. Sittekomfort er en ofte litt undervurdert parameter for nybilkjøpet, samtidig som det har svært mye å si for deg som bileier på lang sikt.
Prøvekjør
Enten du er på jakt etter ny eller brukt bil, ta deg tid til å prøvekjøre de aktuelle bilene. Spør om å få låne den med deg hjem over natta, eller ta den med hjem og last opp familien – da kan mange spørsmål besvares før valget er tatt.
At det er tre tyske kompaktmestere som står igjen på toppen er kanskje ikke noen overraskelse. De har vært med på å skape segmentet, og har stadig hentet teknologi og egenskaper fra sine familiemedlemmer. Alle tre byr på bilopplevelser du tidligere måtte velge en større bil for å kunne oppnå.
LES VIDERE:
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus