-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën DS4 1.6 HDi 110 Style
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Citroën har alltid tatt sjansen på å være annerledes. Det gjelder i aller høyeste grad deres DS-serie.
Selv om de også har en C4 i denne klassen, valgte vi å ta med DS4 fordi den prismessig ikke ligger langt unna, og at det er en nyere bil som flere vil vurdere i denne klassen.
Femteplassen får DS4 mye på grunn av sin komfort. Her er det ingen tvil om at franske kjøreegenskaper har vært viktige, men ikke på sitt verste, snarere på sitt beste.
Som den nyeste av bilene i testen oppleves den da også svært moderne. Den har et interiør som skiller seg ut, men nok en gang uten å være fransk på feil måte.
Hadde det vært mulig å få setet litt lenger ned, og rattet nærmere, hadde den scoret enda høyere på førermiljø. Kvalitetsfølelsen på interiøret er imidlertid helt i toppklasse – her lukter det premium, og det er gjennomført i hele bilen.
Det mest franske i denne bilen er helt klart at man ikke kan åpne bakvinduene – årsaken er at design her er prioritert foran funksjon. Det er rett og slett ikke plass til å rulle vinduene ned i bakdørene.
Motor og girkasse får godkjent av testteamet, og komforten får høy score, både fordi bilen er blant de stilleste i testen og fordi oppsettet gjør den svært komfortabel.
Til tross for at den er mykt satt opp, klarer den seg godt både ved unnamanøver og ved svinger i høy hastighet.
DS4 kunne vært på topp tre, men på grunn av testens nest høyeste pris må den nøye seg med en svært hederlig femteplass. Den er absolutt en bil som flere burde ta veien til butikken for å prøvekjøre før de bestemmer seg.
Pluss:
Komfort, lavt støynivå og premiumfølelse.
Minus:
Noen upraktiske løsninger der form går foran funksjon.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus