Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque
Land Rover Range Rover Evoque

The good, the bad and the ugly - del 3

Hadde dette vært en skjønnhetskonkurranse, hadde ikke denne saken blitt lenger enn tittelen. Heldigvis er det mer enn utseendet som betyr noe.

Publisert Sist oppdatert

- Del 2

Evoque får større problemer når vi kommer ut på landeveien. Takket være 20-tommers Conti CrossContact , som er et slags helårsdekk for SUV, blir det for mye gjeting når du kjører på vanlig norsk landevei.

Setter du opp farten blir styrepresisjonen betydelig bedre. Utfordringen da er at Evoque oppleves som litt for myk i forhold til hva det sportslige utseendet lover.

Går du inn i en unnamanøver føles det som om for mye av de 1750 kiloene kommer over det ytre forhjulet. Egenskapene i disse situasjonene styrkes heller ikke av at akselavstanden er 10 centimeter kortere enn hos X1. En del av dette er nok ting man venner seg til som bileier, all erfaring tilsier at man tilpasser kjørestilen til bilens egenskaper.

Med testens største motor på 190 hk er det mer enn tilstrekkelig med krefter. Gir-kassen i Evoque er ikke helt optimal for norske hastigheter. Ligger du og kjører mellom 70 og 90, føler du at den girer opp og ned mer enn nødvendig. Selve skiftene er myke og ikke noe å utsette på.

Audi Q3 er faktisk bilen som overrasker mest. Utseendet gjør den litt til en underdog. Den ser ikke ut som en spesielt kjøreglad bil – men overrasker stort ute på veien.

Som Evoque er den utstyrt med Haldex 4 – som er tunet slik at den alltid driver minst 7-10 prosent bak. Det fjerner en del av forhjulstrekkfølelsen. I tillegg var testbilen satt opp med Drive Select som gjør det mulig å regulere oppsett av chassis, styring og gassrespons til din kjørestil.

I Comfort er den testens desidert mest komfortable, i Dynamic klatrer den opp mot BMW når det svinger. En annen klar styrke hos Audi er drivlinjen. Den toliters 177-hesteren i kombinasjon med toclutchkassa S-Tronic er helt perfekt match for denne bilen og gjør den meget kvikk både i byen og ute på landeveien.

Utenfor veien er Q3 omtrent som en hvilken som helst firehjulstrekker med litt god bakkeklaring. Du blir neppe sittende fast med mindre du virkelig tror du har kjøpt en offroader.

X1 leverer som BMW alltid gjør når du kommer ut på veien. Det føles som å sitte i en litt høy 3-serie, med en stor forskjell - når underlaget blir ujevnt, oppleves den som stivere. Selv ikke 17-tommers vinterdekk klarer å maskere bort at X1 har en meget presis og perfekt vektet styring.

Den er lavere enn de to kon-kurrentene, og føles nok også mindre som en SUV å kjøre. For sammenligningens skyld skulle vi gjerne hatt en 20d i stedet for vår 18d, men likevel må man bli imponert over hva 136 hester klarer å levere sammenlignet med de langt sterkere konkurrentene.

Riktignok blir den hengende en del bak fra stillestående til 100, men er ikke så langt bak i mellomakselerasjon om man sammenligner med den noe tyngre Range Roveren. Automatkassa er godt tilpasset motoren, og girer så smidig som man forventer.

LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Audi Q3
- Testvurdering og poeng BMW X1

Powered by Labrador CMS