-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hvor er krisen?
Det er ikke lett å oppdage noen krisestemning når man rusler rundt på Genève-utstillingen dagen før dagen. Men signalene er dystre.
Europasalget synker. Alle er enige om at det er en overkapasitet på minst 3 millioner biler på vårt kontinent.
GM og PeugeotCitroën snakker om samarbeid hvorpå PSA-aksjene raser og kredittratingen går til bunns.
Ford forteller om blodrøde tall i Europa. Fiat overlever og er optimistisk takket være en smart Chrysler-finte for to år siden.
At BMW, Audi og Mercedes setter rekorder er ikke nødvendigvis et signal på at markedet er sunt, andre luksusprodukter har begynt å merke motstand i markedet nå, så se ikke bort fra at det snart også er bilenes tur.
Vi er omgitt av veldig mange tegn som tyder på at dette kan bli et blodbad for industrien, i hvert fall når nasjoner slutter å betrakte bilindustrien som arbeidsgiver – hvilket den selvfølgelig er, men kanskje ikke for enhver pris? – og slutter å gi den kunstig åndedrett.
Men i Genève blir det bilutstilling. En av de få som fremdeles finner sted hvert år. Og en som er virkelig internasjonal – her møtes alle på nøytral grunn.
Jeg har ikke klart å telle antall premierer fra arrangørenes forhåndsmeldinger, men det er mer enn nok å ta av for de neste par dagene.
Og i morgen kommer pressekonferansene så tett at hver skal ikke vare mer enn et kvarter, og det finner sted to og to ad gangen. Noenogseksti såkalte pressekonferanser bare i morgen.
Dere finner ikke meg på noen av dem, takk.
Tidligere har det vært slik at jeg følte meg ganske vellykket når jeg kunne bringe dere et bildebrev dagen før den første pressedagen. Det betydde at jeg hadde vært smart eller frekk eller begge deler, og lurt meg inn og greid å bruke kamera uten å bli kastet ut.
Nå har Genève-arrangørene innført noe nytt. De slipper journalistene inn noen timer på mandag ettermiddag også.
Hvor mye messearrangøren tjener på det aner jeg ikke, men det er mye. For det er en rekke utstillere som ikke syns dette er noe morsomt og som vil jobbe i fred med standen sin.
Dermed må de leie enorme tepper som messens ansatte må opp i høye kraner for å feste i taket – vi snakker ti meter i høyden og lengde nok til å kunne skjule en hel fotballbane. Den ekstra-fakturaen blir ikke liten!
Volkswagengruppen og alle Fiat-merkene var blant dem som gjemte seg. Men som du ser av bildene som følger med dette, fikk vi allikevel nok til at både dere og jeg kan glede oss til teppet virkelig går opp.
Og i kveld er det den tradisjonelle maktdemonstrasjonen fra Volkswagen-gruppen. Det skulle ikke forundre meg om dere får noen nyheter derfra også.