-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Premiere: McLaren pimp!
Sveitsiske FAB Design har gjort mye rart med mange kostbare biler. Og de er vel de første som har pimpet McLarens MP 4-12C.
Hvorfor de har gjort det aner jeg ikke – men de vil åpenbart gjerne har gjort noe med alle Store Merker her i verden (du må for eksempel ikke tro at de har holdt seg unna Bugatti).
Hva jeg heller ikke vet er hvorfor de har døpt sin utgave til Terso. Eller er det så enkelt som at ordet egentlig betyr Glatt?
Det er ikke første gang FAB angriper en McLaren – deres SLR Desire (selv om den kanskje var mer en Mercedes?) tilhører et av de grusomme øyeblikkene i Genève-utstillingens historie. Sammenlignet med den er jo Terso en nydelig svane.
Alvorlig talt – den er jo ikke ille. De hadde andre ille ting på årets utstilling, en Cayenne de kalte Emperor, en SLS de kalte Jetstream og en SL de kalte Ultima, blant annet. For ikke å snakke om en Panamera som de, merkelig nok, bare kalte Panamera.
Terso, som de lover det bare skal bygges fem eksemplarer av, har fått både ny front og ny hekk, med helt klare geometriske temaer. Men det er vel sideskjørtene med den nye formen på luftinntaket som gjør at det slett ikke er åpenbart med en gang, hva som egentlig er utgangspunktet for denne bilen.
Hekkspoileren kan tas av, den er festet med bolter. Men den lille spoileren rett under frontruten den er der for å være der. Hva den egentlig gjør er jeg imidlertid litt usikker på.
Resultatet er jo en bil som bare så vidt minner deg om den opprinnelige McLaren bilen. Synd at de ikke hadde stilt ut i Genève, nå var det umulig å rusle frem og tilbake for å sammenligne.
Hjulene er av samme 20 tommers dimensjonen som originalen, men FABs spesielle felger får dem til å virke fetere. Om bilen er fetere også, aner jeg ikke, men den ser absolutt bredere ut her.
Nå stopper imidlertid ikke FAB med eksteriøre og interiøre endringer. De har svingt tryllestaven over det mekaniske også.
Så de fem FAB-kundene vil få en motor som yter 680 i stedet standardmodellens 600 hester. Dreiemomentet økes samtidig, til 715 Nm. De oppgir tre sekunder til 100 og 343 km/t – godt i overkant av hva McLaren skryter på seg.
Slik bilen står i Genève er interiøret smakfullt, og virker formåls-orientert, med blant annet skikkelige stoler.
Vi blir imidlertid forsikret om at interiøre muligheter finnes det omtrent ingen grenser for. FAB har nettopp åpnet butikk i nye lokaler og alle med litt substans er hjertelig velkommen dit for å diskutere spesielle ønsker.
Hva McLaren-folket sier om dette har jeg ikke fått vite ennå. Jeg har en følelse av at Frank Stephenson, sjefdesigner, ikke er særlig amused.