-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lysere Light car
Fremdeles vet jeg ikke om Light Car i EDAG-sammenheng betyr LETT eller LYS. For den er og har begge deler. Dessuten er den smart.
Årets utgave er en bil som er spesielt designet for å være et bildelings-objekt.
Selv om man i dag bruker vanlige biler i bildelingsprosjekter, sier EDAG at egentlig burde man sette opp spesielle kriteriesett for slike biler.
Og nå er tiden for å gjøre det, bildeling blir stadig mer populært i europeiske storbyer.
- En slik bil, som skal brukes av mange forskjellige mennesker, og stor sett innenfor en ganske liten radius fra et sentrumsområde, må ha tre hoved-kvaliteter. Den må være praktisk, robust, og selvforklarende, sier Johannes Barckmann, sjefdesigner hos EDAG
Og fortsetter: - I forhold til en vanlig bil er det et par andre forhold man også bør ta hensyn til: for eksempel bør en slik bil kunne ses på som byens visittkort. Derfor må den ha ikoniske kvaliteter og være lett å kjenne igjen.
Praktisk
Med denne bilen har han omformet mye av det han snakker om i praksis. For eksempel er den 190 cm høy. Enkel å komme inn i og ut av.
Ingen fare for å dunke hodet i døråpningen her, nei. To store sidedører med enkle, skyvbare, ruter pluss to store dører bak, gir grei adgang til de to benkene med plass til tre personer hver.
Setene kan foldes slik at man får et bagasjevolum som etterhånden, når setene forsvinner, blir ganske formidabelt.
Barnevogn eller hele weekend-shoppingen pluss en tur på Ikea får plass. Og det i et interiør som består av materialer som er enkle å holde rene.
Polstringer og unødvendig pynt er helt fjernet, dette er ren industridesign på sitt beste. Og hvem kommer til å savne lett tilgjengelig avdeling for CD-plater i en bil man kanskje bruker 15 minutter nå og da?
Rundt bilen er støtfangerne fylt med Technogel, slik at vanlig smådulting ved parkering ikke medfører spor, verken hos deg eller den andre.
Fargekodet
Og, nå kommer vi til LYS, i støtfangerne og langs sidene kan felter vise opp tre forskjellige farger for å vise bilens status.
Gul, da lader den, grønn er den klar for leie og rød, da er den opptatt.
Tidligere generasjoner av Light Car har vært helt annerledes. De har sett ut som nydelige, blanke kullstykker, like svarte, men så plutselig dukket det opp lys under overflaten.
Signallys, kjørelys, eller rene dekorasjoner. Jeg syntes de var fantastiske, men mest som skulpturer.
Det er vel ingen grunn til å nevne at årets utgave er 100 prosent plug-in elektrisk? Og at man har lagt stor vekt på å gjøre den enkel å betjene. Gass, brems og ratt, det eneste du har ellers er retningsviseren.
Fjernlys i en storby? Glem det. Og viskeren kommer automatisk på. Det ene sentral-instrumentet er like enkelt.