-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fare for steinsprut
Bilglass skades for 3,3 millioner kroner hver dag. Det blir stadig mer komplisert å bytte.
De 215 000 tilfellene av glasskader i fjor kostet 1,2 milliarder kroner, ifølge Finansnæringens fellesorganisasjon. Glasskader står for ti prosent av bilskadeerstatningene.
– Sesongen begynner for fullt nå i mars. Rundt 40 prosent av steinsprutskadene skjer på våren. Snøen smelter og småsteiner og annet rask ligger løst i veibanen, sier administrerende direktør Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass.
En medvirkende årsak er også at dagene blir lysere og rosetten i frontruta mer synlig, mener han.
– Piggfrie dekk har mykere gummi enn piggdekk, og stein fester seg lett. De løsner når farten nærmer seg 100 kilometer i timen. Oslo-Gardermoen er en verstingstrekning for steinsprut, sier han.
Teknologi i glasset
Forsikringsselskapene ser heller at du reparerer en skade umiddelbart enn at hele frontruta må byttes senere. En reparasjon er gratis, mens et bytte koster de fleste bileiere en egenandel på rundt 2000 kroner.
Hurtigruta Carglass anslår at en reparasjon koster en tidel av et glassbytte. Men det er flere årsaker til at selskapene foretrekker reparasjon fremfor bytte.
– Frontrutene blir stadig mer avanserte. De har antenner, varmetråder, head-up display på glasset og kameraer som leser av farten på skilt og kantlinjer i veien. Går noe galt når den nye ruta settes i, kan resultatet bli at det må kalibreres på nytt, sier Bent Roger Lyngmo i If Skadeforsikring.
En frontrute er også blitt en større del av bilen, noe som har gjort byttejobben mer krevende.
– Frontrutene er en del av bilens bærende konstruksjon. Glasset er også tynnere enn for 12-15 år siden. Derfor er det bedre å reparere en skade i tide enn at den får utviklet seg til å bli en sprekk, sier Lyngmo.
Du taper ikke bonus ved reparasjon av glasskade.
Må byttes
En rosett i ruta blir først rengjort og behandlet med et apparat som suger ut all luft. Et stoff som heter resin fylles på og herdes med UV-lys, og området slipes ned til samme høyde som området rundt.
– Det eneste du ser etterpå er en liten, matt prikk. Ruta blir som ny og det følger evighetsgaranti på reparasjonen, sier Bjørlo i Hurtgruta Carglass.
Skadens diameter kan være opptil 6 cm og fortsatt mulig å reparere. I synsfeltet rett foran bilfører er imidlertid kravet strengere. Her må ikke skaden overstige én centimeter. Da anbefaler Bjørlo bytte.
Sprekker repareres ikke. Da settes det inn en ny rute.
– I ni av ti tilfeller blir steinsprutskaden til en sprekk hvis man venter lenge nok, sier Bjørlo.
En del kjører rundt med sprekk i glasset også. Ved sammenstøt risikerer man da at air-bagen slår ut frontruta i stedet for å beskytte.
Siden 2008 har antall glasskader økt med 6,9 prosent, mens erstatningene har økt med 30 prosent.