-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smykkekunst blant lyktene
Årets Genève-utstilling viste for alvor hvilke dekorasjonsmuligheter som finnes i moderne lykter. Men hvorfor skal denne nye kunstformen være eksklusivt forbeholdt biler?
Signatur-lys er for lengst et oppbrukt begrep. BMW var alene om det en stund, da de innførte de lett gjenkjennelige lys-ringene inne i lyktene.
Men nå har det tatt av så det er blitt helt fjollete. LED-striper som slynger seg langs lyktekonturene, det kan se så juletreaktig ut at de mest oppfinnsomme faktisk begynner å merke kjøpemotstand.
Et annet problem – i den grad man kan kalle det et problem – er at det begynner å bli vanskelig å utføre noe med særpreg. Det er begrenset hvor mye lys man kan bruke, og hvor det kan plasseres.
Jeg hadde problemer på motorveinatten nylig å avgjøre om det var en Hyundai eller Mercedes jeg hadde kjørt forbi – begge har to rette striper ganske lavt nede.
Men det er jo opplagt at det er blitt viktig for bildesignerne å gjøre biler som også lar seg identifisere i mørket. Og det kan gi seg ganske groteske utslag.
Enda viktigere ser det imidlertid ut å være at lyktene i seg selv blir små smykker. Enheten som nesten virker som den er dyttet på plass i karosseriet skal ha særpreg, både i form og innhold.
Og den skal gjerne være så full av lekre detaljer at når du først er kommet deg ned på huk foran den, kan du bruke timer på å studere den intrikate designen.
Jeg så det virkelig tydelig i Genève i år. De mest utrolige lyktene dukket opp.
De så ut som de var formet og bygget av dedikerte kunstnere som hadde brukt hundrevis av timer på disse dekorative enhetene. Det er nesten slik at man glemmer at de er ment å gi lys – det er egentlig nok at de står der og sprer glede.
Jeg har konsentrert meg om frontlykter i denne lille paraden. Jeg kunne like gjerne valgt hekklys (kanskje kommer det etter Paris-utstillingen), og jeg må si at den nye Peugeot 208 tar prisen i klassen for baklykter som ser ut som et halvkokt egg som flyter utover. Praktfullt.
Her har dere et utvalg av mine lyktehøydepunkter i Genève (oppblandet med en og annen 1930-årgang for å vise at det var ikke så helt galt før heller).
Du finner ikke en lekrere blanding plexiglass / krystaller / børsta aluminium / krom – og hva som eller finnes – i noen samling moderne smykker.