-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Designelever la lista høyt
Alltid morsomt å se hva elevene ved Torinos IED får til. I år viste de sin oppfatning av hvordan verdens vakreste bil, Cisitalia 202 GT, skal se ut i 2012.
Verdens vakreste bil høres pretensiøst ut, men her skal du være god for å argumentere mot.
Dette er den første bilen innkjøpt av noe kunstmuseum, og den tilhører i dag den permanente samlingen til Museum of Modern Art i New York.
En ganske sterk autoritet akkurat det – dersom du vil vite hva de syns om den kan du lese det her.
Det var denne bilen elevene ved Istituto Europeo di Design valgte som inspirasjonskilde da de skulle bestemme seg for hva de skulle lage til årets Genève-utstilling.
Hvert år har elevene en intern konkurranse om hvem som skal få være ansvarlig for skolens utstillingsmodell – et designforslag som er fremstilt i 1:1 skala og nydelig presentert, med god hjelp av blant andre prototype-maker CECOMP.
Elevenes modell het Cisitalia 202 E, der E stod for Evoluzione – utvikling. Fellesnevneren er klassisk konstruksjon, motor foran, bakhjulsdrift, kompakt kabin på toppen av et karosseri som er trukket ganske stramt rundt det mekaniske.
Mens originalen hadde en 1100 ccm motor som var født hos Fiat og nøyde seg med 55 hk – men allikevel 165 km/t og ganske frisk takket være magre 780 kg, har elevene her tenkt seg en V8-motor på rundt 450 hk – det høres ganske Maserati ut.
Man har også tillatt seg noen frivoliteter som var fremmed for Pinin Farina, da han signerte ut sin 202 GT i 1946.
Han nøyde seg med to «kuøyer» som dekorasjon av flankene, her har elevene lagt inn en skikkelig profil som er trukket helt fra toppen av forskjermene og ned under døren helt til bakhjulene. De to kuøyene møter du nederst på sidene, foran døren.
Fronten og hekken på den nye har man også tatt seg friheter med. Det ovale er et tydelig tema, men ovalene henger på en måte ikke helt sammen med resten av karosseriet. De flyter ute i sin egen verden – jeg er ikke sikker på at den gamle mesteren ville applaudert.
Nå er det kanskje så sin sak å holde orden på en slik jobb. Denne bilen stammer fra en ide fra Chen Chin-Hsuan, han er fra Taiwan. Men med seg på laget fikk han folk fra India, Ukraina, Japan, Russland, Italia og Korea.
De to lærerne som skulle veilede var Luca Borgogno, sjefdesigner hos Pininfarina, og Luigi Giampaolo som er designer hos Maserati.
Og bak det hele sto enda en interessant person: Alberto Diaz Lima. Det viste seg at han var president og CEO for noe som heter Cisitalia Holding, og han snakket så begeistret om dette prosjektet at det hørtes ut som han hadde seriøse planer om å blåse liv i merket igjen.
NYT DEN PÅ VIDEO: