-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot tenker Juke
Nå har Peugeot vist oss så mange Juke-forslag at det er på tide de gjør alvor av det og skaffer oss en. Den ferskeste ideen viser de i Beijing nå.
SUV’er er av stadig økende interesse for kineserne. Og det er mulig at Lamborghinis Urus og Bentleys EXP 9 er av større interesse for det kinesiske bilmarkedet enn en, for eksempel, Opel Mokka hadde vært.
Men mens lillebror Citroën boltrer seg i de øverste segmentene med sin Numero 9 (Hvorfor de har kalt den 9? Jeg har min egen teori. Chanel No. 9 er en enda mer eksklusiv parfyme enn Chanel No. 5 – og det vet nok de kineserne som er i denne målgruppen), er Peugeot litt mer beskjeden.
Deres bil måler så vidt over 4 meter, er også utstyrt med selskapets nye, «smilende grill» som vi har sett på en rekke konseptbiler i det siste, og føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende Peugeot-ideer.
Vi hadde HR1 på Paris-utstillingen i 2010. Det var den frekkeste av dem alle, brukte 1,2-liters bensinmotor i et hybrid-partnerskap, og allerede den gang regnet vi med at den var produksjonsklar i 2013.
Så fikk vi SXC (Shanghai Cross Concept) på Shanghai-utstillingen i fjor sommer.
Akkurat samme oppskrift, men litt større, og litt flere hester fra en 1,6-liters Hybrid4-enhet. Den bilen var forresten designet av det internasjonale teamet Citroën og Peugeot har samlet i sitt Tech-senter i Shanghai.
Vi kan trygt ta med Per Ivar Selvaags HX1 fra Frankfurt i fjor også. Den var stor og luksuriøs, men hadde mengder av SUV-ideene med seg, bortsett fra at her snakker vi om en kompakt SUV som noen har satt seg på – med et utrolig heldig resultat.
Og nå dukker altså Urban Crossover opp i Beijing. For virkelig å imponere blir vi fortalt at denne gangen har designteam fra Paris, fra Shanghai og fra Sao Paulo jobbet frem denne modellen. Det, og lengde ganger bredde (414 x 174 cm), er det eneste vi ellers vet om bilen.
Ikke noe om drivlinje, ikke noe om hva de vil med dette forslaget, og selvfølgelig ikke et ord om vi her ser en mulig avløsning for den slitne 3008.
Men det vi i hvert fall kan slå fast er at Peugeot har tatt seg skikkelig sammen nå når det gjelder å gjøre bilene sine gjenkjennelige.
Vi så det på 508, selv om der er behandlingen av grillen litt for diskret kanskje (litt mer markert, heldigvis, på RXH).
Vi ser det på 208 (Les vår prøvekjøring her) – der er det opplagt at den ikke skammer seg over kjeften sin. Og vi ser hvilken vei det går med kraftfulle forskjerm-antydninger, tydelige profiler i panseret, herlige detaljer i frontlyktene og en grill som det er vanskelig å ta feil av.
Det er sikkert mange som håper på noe frekt, Juke-aktig fra Peugeot. Men enda viktigere er det at merket igjen begynner å få en identitet.
PS!
Pressemelding-skrivere har en tendens til å samle seg om de samme poengene.
En periode var det veldig vanlig, når man presenterte elbiler eller plug-in hybrider, at vi ble fortalt hvor lang en gjennomsnitts daglig biltur var – og at du derfor fint kunne nøye deg med bilens «kjipe) rekkevidde.
I dag er det innledninger som denne som har overtatt når kompakte biler skal presenteres:
«Ved starten av dette tiåret var det 30 byer i verden som hadde mer enn 10 millioner innbyggere. Mer enn halve jordens befolkning bor nå i byer. I 2050 vil 5,3 milliarder mennesker bo i mega-sentra… osv.»
Men det er ingen som har mot til å føye til det åpenbare. I dette tilfelle ville det ha vært «…. Og da kan jo ingen tro at tilbud a la Peugeot Urban Crossover vil være løsningen på noe som helst.»