-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Neste Enzo blir hybrid
Ferrari har sluppet ut ganske mange informasjoner om sin kommende superbil. Den blir like hybrid som deres Formel 1-biler.
I et av de mer diskrete møterommene i Maranello står nå en forholdsvis ferdig utgave av den neste Enzo. Hva den skal hete er kanskje ikke avgjort ennå, hvordan den ser ut er en meget godt bevart hemmelighet – de som har vært invitert for å se den er vant til å være diskrete.Ferrari har nemlig begynt å samle sine fasteste kunder, de som kan tenkes å skrive seg på kundelisten til den nye bilen – selv om den ikke skal på markedet før neste år.Men allerede i forbindelse med Beijing-utstillingen slapp Ferarri ganske mange informasjoner om bilen, og la ut en meget illustrerende video på Youtube.Bilen kommer til å benytte et KERS-system, helt identisk med det som brukes av Ferraris Formel 1 biler – bortsett fra at kapasiteten nok er en annen for gatebilen.KERS betyr Kinetisk Energy Recovery System – og er et system der man gjør om bremseenergi til strøm som lagres i batterier og som så slippes løs i kraftige pulser for å hjelpe til med ekstra aks-hester.Systemet veier 130 kg, men i denne modellen skal det kompenseres for ved å bruke samme kvalitet på kullfiber-elementene som den man finner i Formel 1.I både Enzo og F50 var det mye kullfiberbaserte materialer, men den som skal gjøre innsats nå er både stivere og lettere enn den gamle kvaliteten.Det er Magneti Marelli som har bygget opp F1-pakkene for Ferrari, og det er nok de som skal gjøre superbilsystemet også. Men det er også blitt kjent at det er Samsung som skal levere litium-batteriene som skal bygges sammen i større elementer hjemme hos Ferrari.Det skal benyttes en V12-motor, sentralt plassert bak føreren, med – går vi ut fra, vanvittige ytelser.Ikke noe konkret er sagt, verken om hva motoren eller KERS vil yte, men vi vet jo for eksempel at F12 Berlinetta går fra null til 200 på 8,5 sekunder. Fabrikkens folk forteller at den nye vil gjøre denne sprinten tre sekunder raskere enn med en tilsvarende bil uten KERS.(Saken fortsetter under videoen)Siden F12 kjører Fiorano på 1,23 – ett sekund kjappere enn 599 GTO og to sekunder raskere enn gamle Enzo, kan vi nok regne med noen skikkelige lyn&torden tider fra den nye.Vi vet imidlertid at Ferraris ingeniører jobber mot å skaffe 1 kW per kg ekstra vekt KERS fører med seg – har de nådd dette vil hybrid-systemet legge på 130 kW ekstra, det vil si 175 hk, når det virkelig røyner på. Det burde merkes.Det skal også, blir vi lovet, merkes på forbruk og utslipp. Mens F12 kan skryte på seg 30 prosent nedgang i bensinforbruk (og utslipp) slik at den nå er nede på 1,5 liter/mil på kombinert kjøresyklus, vil den kommende superFerrarien kunne oppvise 40 prosent reduksjon.Det er mulig noen oppfatter denne type biler som fullstendig irrelevante. Men det er allikevel vanskelig å være uinteressert i den tekniske fremgangen de representerer.